kof-forum

Ladusvalor kolloni 26/5-11 12:22
Bästa KOF !
Vi har en ständigt återkommande Ladusvale kolloni som häckar i vår Lada på Bårslövshed, vi är väldigt glada och måna om dessa flygande skönheter, samtidigt som dessa utgör en biologisk mångfald i Jordbrukslandskapet runt om kring, nu till saken,
Det blir ju en hel del "Gurano" över allt på det som inhyses i Ladan, Vi har nu fått problem med rengöringsarbetet som göres var höst, samt att vi nu behöver ta Logan i anspråk till kommande Verksamhet, vi kommer att söka bidrag ur fonder för att bygga ett innertak i Logan,
och för detta skull vi vara tacksamma om vi fick veta lite vad ni tycker om projektet,,det sägs att LaduSvalan är på tillbakagång i Landet, ? skulle även villaja veta lite om hur mycket insekter en Svala äter under en häckningssäsong ?
Någon som vet ?
OSA
Mvh Richard. o Svalorna.
Skrivet av: Richard Siegrist  Skicka E-post till Richard Siegrist

Thomas Svanberg: 26/5-11 13:52
Hej Richard,
Först och främst kul att ni uppskattar ladusvalorna!
Visst blir det en del spillning kring boplatserna och min undran är direkt om det är möjligt att fästa någon form av platta/uppsamlingsfat direkt under boet och därmed förhindra att spillningen når andra platser?

För något år sedan gick Jordbruksverket ut med att man inte fick ha häckande svalor i stallen med hänsyn till salmonellarisken. Något år efter detta började rapporter inkomma att ladusvalorna minskade. Om det har/hade med att ladugårdar stängdes eller andra omständigheter vet jag inte.

Vill minnas att jag läst att föräldrarna kommer med en insekt till ungarna i snitt var 25:e sekund. Dvs det är en mycket miljövänlig insektsfälla ni har inneboende. Väl värd att måna om så långt som möjligt.

Thomas
Richard Siegrist: 27/5-11 21:57
Bästa Thomas.
Ja , det där med Jordbruksverkets påbud om att man skulle stänga ute Svalorna från Stallar och Jordbruksbyggnader, det är tack och lov ”Hävt” numera.
I dag har Sveriges Ornitologiska Förening och Hushållningssällskapet ett samarbete för Jordbruks fåglar , Svalor, ( källa fakta blad på Nätet )
Som jag förstår det så var Nyttan med Svalan av större vikt , än faran för ev smitta,,

Det var väldigt intressant det du skrev om Svalans födointag, jag har förmodat det samma,
Det förklarar ju mängden ”Gurano” som blir, Jo vi har försökt alla möjliga lösningar på att sätta upp Presenningar, Plankor under bona, Öppnat ett fönster längst upp i Logen på ena gaveln, och ett hål i väggen på andra gaveln, så dom kan flyga ut och in som dom vill, mm, men icke,, dom flyger som dom vill
Dom är sällskap sjuka,, vill tvunget vara där vi är i vår verksamhet, sedan har dom en belägenhet att först ta fart ut från boet, och först efter ett par meter ja då lättar dom på trycket,,
Det funkar inte med att bara spika upp något under boet. Här måste annan lösning till.

Men bäst du, tack för ditt svar, om du vill så kan jag skriva vidare här i Forumet om hur det fortskrider med dessa Biologiska flygande skönheter.
Samt om ni i KOF får in ytterligare Väldefulla uppgifter om Svalornas Väl o Ve,
Är jag tacksam att få ta del av det materialet. Allt för Svalorna.
Mvh Richard Siegrist.
E-post till: Richard Siegrist  Skicka E-post till Richard Siegrist
Lars Unger: 28/5-11 09:50
Jag vill hemskt gärna att du skriver vidare här på forumet om hur det fortskrider med dessa "Biologiska flygande skönheter", som jag också tycker är ett passande samlingsnamn på svalor i största allmänhet.
Man blir bara så glad och hoppfull av att läsa dessa dina två inlägg (o Thomas inlägg också för den delen), så "keep up the good work" Richard.
E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger
Anna Andrée : 28/5-18 13:00
Hej, någon som vet, hur stort skall hålet i väggen vara om jag vill borra upp några ??
E-post till: Anna Andrée  Skicka E-post till Anna Andrée
Ulrik Alm: 28/5-18 17:30
Hallå! Inget litet fönster du kan ställa på glänt..? Som dessutom har fördelen att du kan stänga till på vintern.
Annars tror jag hålet - kvadraten - kan vara ca 15 x 15 cm. Inflygande ladusvalor har en mycket elegant förmåga att "dra in vingarna" när de passerar en glugg

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin