kof-forum

Var försiktig! 17/5-17 23:19
Tänk på att när du rapporterar under häckningssäsongen att inte ange obsplatsen eller eventuella boplatser alltför noggrant. Det är inte alla som vill fåglarnas väl.

Med den digitala tekniken får även alla de som vill fåglarna illa snabba och exakta uppgifter. Vi behöver inte ge dem några extra favörer.

Inom vårt rapportområde känner vi bland annat till fallet med den förgiftade pilgrimsfalken. Skotten i Gantofta, strömstare för uppstoppning m.m. I pressen förekommer uppgifter om rovfågelhat och äggsamlande från tid till annan.

Lägg gärna in dina intressanta obsar i artportalen men då med sekretesskydd. För egen del nöjer jag mig med att få reda på kunskaperna ett år senare. SOF och SkOF publicerar ofta utan lokalangivelse för vissa känsliga arter, i en del fall med tio års fördröjning! Vad det gäller naturvårdsskäl har vissa personer tillgång till dina sekretessbelagda uppgifter.

Kunde nestorn Gustaf Rudebeck göra det 1960, första häckningen av mindre flugsnappare i Skåne, platsen lite vagt angiven som Mölle, kan du också. Platsen medvetet vagt angiven för att skydda arten.

Se även: http://kof.nu/foreningen/etik_miljo.html

Tänk på fåglarna i första hand!
Skrivet av: Webbgruppen/Karl-Göran

Peter Bjurenstål: 18/5-17 13:19
Vänta nu lite här Kalle. Hur gör vi nu med tråden som vi alla kan skriva in våra obsar i nordväst och club 300 birdalarm? Visst man skall inte basunera ut boplatser, naturligtvis inte. Jag tycker vi litar på varandra i stället. Vem/ vilka skall bestämma vem som får se vad? Är det några som vill leta häckarter så hittar de. 😎

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin