kof-forum

Vass 19/4-18 08:30
Vassbränning, gör det någon nytta för markhäckare vid Farhult och Sandön. Redan har ny vass kommit upp decimeterhögt där man brände tidigare i år på båda lokalerna. Vid Farhult blev jag först överraskad vilken förbättring det blivit. Vid Farhlt var det överraskande bra utsikt från resterna av den gamla skjutvallen. Det verkar dock som om man bränt av lite planlöst och här har vassen stuckit upp rejäjält med täta gröna skott.
Vid Sandön såg det likadant ut med gröna skott som redan blivit decimeterhöga. Det känns som dessa åtgärder är lite bortkastade. Jag undrar om inte rotbeskärning är en bättre metod för att bekämpa vass. Säkert dyrare men troligen med bättre resultat.Jag kanske är fel ute här men tar gärna emot synpunkter på mitt inlägg.Vänligen
Skrivet av: Peter Bjurenstål

Karl G Nilsson: 19/4-18 17:58
Vad det gäller bränningen av vass i Farhult gick det inte att genomföra på grund av att det fortfarande fanns is i vassen. Var själv ut och tittade på när de försökte få fart på elden, men den självdog snabbt. Sena vintrar ställer till många problem! Enligt uppgifter skall det göras nya försök nästa år.

Det allvarligaste problemet är att man inte hann sätta upp sjöstaket innan beträdnadsförbudet trädde i kraft. Detta skall göras så snart som möjligt när arbetslaget åter kan röra sig fritt i området. Utan betande djur blir bränningen helt meningslös.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin