kof-forum

Rapphöns? 2/6-18 15:24
Blev glad när jag såg två rapphönshonor idag, men när jag kom hem läste jag mig till att de lätt kan förväxlas med fasankycklingar.
Går det att säga generellt hur stora dessa kycklingar borde vara just nu, med andra ord: är förväxlingsrisken stor vid dags datum?
/Hasse P
Skrivet av: Hasse Petersson

Henrik Johansson: 3/6-18 14:39
Hej Hasse!
Jag tror inte förväxlingsrisken är särskilt stor så här tidigt på säsongen. Fasankycklingar bör inte hunnit växa sig så stora redan. En bekant såg för ett par dagar sedan en höna med relativt nykläckta kycklingar. Själv vill jag minnas att jag sett halvstora fasanungar som flyger iväg kortare sträckor ungefär från mitten av juli. Ska bli intressant att läsa om någon har annan uppfattning kring din frågeställning.
Mvh
Henrik
Hasse Petersson: 3/6-18 20:10
Tack för ditt svar Henrik!, det var precis det jag ville höra. Då var det nog rapphöns i alla fall! Har inte sett dem sen jag var tonåring tror jag, därav upphetsningen och frågeställningen till forumet. Och de såg rätt så "färdiga" ut om man säger så, inte som man föreställer sig ungar...Hade ju inte blivit besviken om det "bara" varit fasankycklingar; de är naturligtvis hur välkomna som helst till denna världen de också, men att se rapphöns igen var som du förstår speciellt för mig!
Mvh Hasse

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin