kof-forum

sångare utvälinge 5/6-18 12:01
Här kan du lyssna på sångaren som Thomas Terne och hans Nordius hittade i Utvälinge idag:
http://www.kof.nu/media/eksangare_utvalinge.wav
Skrivet av: Webbgruppen

Kjell_åke Hall: 5/6-18 12:12
Klar rörsångare med variation.Inget konstigt
Peter Bjurenstål: 6/6-18 08:55
Under senare tid har det uppstått en chattsituation på sms-listan där även undertecknad har deltagit. Alla vet att det inte är tillåtet men trots det är det lätt att dras med när det händer saker, nu senast med sångaren vid Utvälinge. Forumet här är bra men kan tyckas lite långsam om det händer något och det behöver utbytas information och diskuteras bestämningsproblem t.ex.
Min fundering är nu om man inte skulle kunna öppna en ny tråd där de som är intresserade av ett forum där det är lite friare tyglar där man kan diskutera och skicka ut information till de som är lite nördigare och lite diskussionsinriktade. Jag har ingen aning om möjligheterna men kan tycka att det finns ett behov samtidigt som man undviker snacket på sms-listan. Vänligen Peter Bjurenstål
E-post till: Peter Bjurenstål  Skicka E-post till Peter Bjurenstål
Mats Ljunggren: 6/6-18 10:41
Det finns ett sådant diskussionsforum sedan fyra år tillbaka, nämligen "Tankar om appen", men där är endast fem(!) deltagare. Vore ju bra om fler anslöt sig till detta. Då kan man ju snabbt diskutera tekniska problem, som inte bör belasta fågellarmet. Och det vore bättre om fler anslöt sig via appen, så hade säkert många felskickade privata sms-meddelanden undvikits.
Peter Bjurenstål: 6/6-18 10:59
Nja, jag tänkte mig nog som jag sade i mitt inlägg att det skulle handla om fåglar, inte hur en en eventuell app fungerar. Jag lade ut mina tankar för det finns olika nivåer av skådare i föreningen och det skall det vara, men finns inget intresse så är det bara att lägga ned förslaget, inte värre än så. Vänligen Peter Bjurenstål
Peter Bjurenstål: 6/6-18 13:56
Mats jag tog dig för en person som hade någon beslutsrätt i frågan, men hittar inte dig på styrelsepresentationen. Nu förstår jag att du uttalar dig som privatperson och då får man ju göra vilket ställningstagande man vill. Det kanske finns andra ställningstaganden trots allt. Vi får helt enkelt vänta och se. Vänligen Peter Bjurenstål
Karl G Nilsson: 6/6-18 19:01
Intressant diskussion och det tycks finnas ett behov. Men läs först på

http://www.putni.se/oin/

så finner vi nog en lösning.
Klas Rosenkvist: 7/6-18 08:43
Varför inte gå över till "BAND" som alla andra lokallarm använder sig av? Finns både vanliga poster och chattfunktion i den appen och smidigare att styra pushnotiser för den appen än för sms. Även lättare för utomsocknes att ansluta sig till och skicka med GPS-position.
Peter Bjurenstål: 7/6-18 10:33
Bra förslag Klas. Jag är ju själv medlem i fleralokallarm. Funkar ju jättebra. Varför tänkte jag inte på det?🤔
Thomas Wallin: 7/6-18 10:49
Ja, kanske dags att byta plattform… Vi var ju tidigt ute (innan BAND blev populärt) och fördelen med att lätt kunna skifta mellan app och sms har som vi sett också vissa nackdelar… Vårt meddelandesystem var och är tänkt som ett ”allemanslarm” för lokala skådare i nordväst, inte en konkurrent till rikstäckande BMS/BirdAlarm. Med många valbara lokala larm i samma app får vi något annat.

Vad tycker ni andra – dags för byte? Observera att KOF inte har något ansvar för tjänsten - det är ett helt privat projekt så vi bestämmer själva hur vi vill ha det.
Peder Winding: 7/6-18 11:07
Viktigt vid övergång till Band är väl att inte alltför många hamnar utanför för att de saknar smartphone? Går det att enkelt ta reda på hur många (om ens några?) det skulle kunna gälla? Jag tror inte lokalanknytningen på något sätt försvinner, det kommer ju alltid domineras av lokala skådare men med ökad öppenhet. Stor fördel med Band är förutom nämnda saker att det går att kommentera under respektive post (vilket gör att diskussioner om ex sångaren som var upprinnelsen till denna tråd kan diskuteras under en post och enbart där)
E-post till: Peder Winding  Skicka E-post till Peder Winding
Thomas Wallin: 7/6-18 11:16
För närvarande är det ca 50 av våra 170 användare som väljer att få meddelandena via sms istället för att ladda ner appen. Tror iofs inte att det beror på att de saknar smartphone.
Rolf Svensson : 7/6-18 11:18
Tycker det blivit för mycket tjafs på ”Obsar i nordväst”. Att någon skickar fel är väl mänskligt och en del är ju trots allt roliga så man väntar på fortsättningen!😁
Sedan diskussionerna angående en aktuell fågel är ju av allmänintresse, i allafall för de flesta skådare. Då blir inläggen från div ”app-poliser” mer störiga än lite felutskick eller några kommentarer till obsarna! Tycker jag...
Patrik Söderberg: 7/6-18 13:23
BAND-appen har många fördelar med en chattfunktion, man kan lägga ut bilder video och även få karta och GPS-punkt så att man kan använda sig av navigatorn i mobilen för att hitta rätt.

Fungerar ej via sms dock, vet inte om det är många som inte har smartphones, ett byte skulle ju drabba dessa isåfall.

Jag röstar för ett byte.
E-post till: Patrik Söderberg  Skicka E-post till Patrik Söderberg
Peter Bjurenstål: 7/6-18 15:53
Jag tycker väl att Band fungerar jättebra, men tänker också på alla som trivsbra med tingens ordning och är nöjda med det som är. Är det för mycket jobb att ha sms och band sida vid sida under en period för att se hur strömmarna går. Vänligen Peter Bjurenstål
Lars Svensson: 7/6-18 16:38
Någon kanske ler nu, men det bjuder jag isf på. Är Band en gratis-app jag kan ladda ned? Vad i övrigt skiljer en diskussions- och nyhetstråd via Band från nuvarande SMS-service a la Thomas Wallin?
E-post till: Lars Svensson  Skicka E-post till Lars Svensson
Peter Bjurenstål: 7/6-18 16:57
Varför jag tog upp dennatråd var på grund av att inga diskussioner får förekomma på existerande sms- lista. På Bandapparna kan man använda sig av en chattråd som tillhör. Är man inte intresserad behöver man inte läsa. Band är gratis. Som jag också skrev ovan så är det svårt att stänga ner den gamla sms- listan som i grunden fungerar jättebra men har sina brister. Gärna parallella linor om det går. Peter bjurenstål
Thomas Wallin: 7/6-18 17:28
Här hittar du mer info om BAND:
https://band.us/home

och här motsvarande för Supertext:
https://getsupertext.com/

Christer Strid: 7/6-18 18:21
Jag kör också BAND och denna app fungerar i regel mycket bra.
Det som jag ibland kan uppleva som negativt med appen är att det i vissa lägen kan bli lite "för mycket", dvs det pågår både nyhetsrapportering och diskussioner (i flera olika trådar samtidigt), och det blir nästan rörigt att följa och inte allt för sällan kommer det fel i de olika trådarna. OK, det är upp till mig själv att avgöra vad jag vill följa, men ...?

Min uppfattning är att Supertext har en mera rak struktur/linje och man kan följa rapporteringen via app eller sms (vilket du avgör själv) på ett enkelt sätt. Att det sedan blir lite "felslagningar" då och då, tycker jag bara "lättar upp stämningen".

Lite knivigt bli det givetvis då man följer upp en iakttagelse. I vissa fall kan det va befogat med detta, men det gäller att hitta gränsen och här är kanske inte just Supertext det optimala.

Ytterligare en app som jag testat på är WhatsApp, där du har tillgång till kamera, ljudinspelare och chattfunktion mm.
Hasse Petersson: 7/6-18 18:34
Tycker väldigt mkt om Obsar i NV i appfunktionen och störs inte nämnvärt av felskick och chattar, sånt händer i alla forum. Är det för omständigt, otympligt och "gammaldags" att göra som T Wallin just gjorde, helt enkelt att med ett kort meddelande i Obsar hänvisa till vidare diskussion i detta KOF:s Forum?
Håkan Johansson: 7/6-18 19:20
En STOR fördel med Band som en del har nämt är att man kan bifoga position. Detta är otroligt viktig, dels för dem som inte känner till våra lokaler, dels om det hittad något utanför de vanliga skådarplatserna. Ta Henriks mindre Flug för några dagar sedan. Med Band hade han kunnat larma med sin position med en noggrannhet på några meter.
Band finns på många ställen, ett av de större finns på Öland där det är mer än 1000 personer anslutna.
Har man Bandappen kan man lätt lägga till andra band som nämnda Ölandslarmet eller våra grannar i Laholm eller Halmstad. Allt samlat i en app.
I ett Band kan man ha en Chat-funktion som man kan välja att ta del av eller låta bli.
Varje ny fågel som larmas blir ett unikt larm och alla uppföljande larm på denna fågel larmas i samma tråd, enkelt att följa.
Jag röstar för ett byte till Band med kanske en övergångstid där båda systemen lever. Lite som vi gjorde när BirdAlarm infördes, det äldre BMS fick leva kvar en tid.
Liselotte Andersson: 7/6-18 19:23
Jag tycker supertext funkar bra, störs ej av felutskicken. Har BAND för ex Öland men ibland blir det rörigt då inlägg kommer i fel tidsordning. Supertext enkelt och för alla skådare. Röstar för att behålla sms/supertext. Ev köra BAND parallellt eller starta separat chatgrupp.
Dan Persson: 9/6-18 12:07
Jag röstar för BAND.
Lars Brunkman: 9/6-18 20:19
Jag tycker också att det låter som en rörsångare (för att nu återknyta till vad den här tråden väl ursprungligen var tänkt att handla om )
E-post till: Lars Brunkman  Skicka E-post till Lars Brunkman
Thomas Wallin: 13/6-18 10:22
Diskussionen om Obsar i nv:s framtid flyttad till en ny tråd.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin