- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 5 juni 2020 kl 15:20 av Karl G. Nilsson.
- FörfattareInlägg
- 11 maj 2020 kl. 15:26 #8429
Nu är det hög tid att kolla av de gamla häckningslokalerna för småtärna. Hitintills har få fynd gjorts här i NV, flest från Sandön-Rönnen, vilket man nog kunde ana med tanke på de senaste årens utveckling.
Varje obs är utav intresse så du som inte lägger in dina observationer i Artportalen får gärna skicka ett mejl till mig så ordnar jag det hela. karl_g_nilsson@kof.nu
Sen vill jag uppmana alla gamla skådare att besöka tidigare kända häckningslokaler, ej sträckan Jonstorp – Vegeåns mynning. Vad har hänt med lokalen sedan arten häckade där senast? Stranderosion, igenväxning, mer störningar eller något annat som du lagt märke till. Det kan ju trots allt också vara så att det inte har hänt så mycket med ”din” småtärnelokal vilket också är en intressant iakttagelse.
Så ut och kolla de gamla lokalerna och lägg in dina obsar i artportalen. Funderingar över gamla häcklokaler kan du skicka till adressen ovan.
5 juni 2020 kl. 15:20 #8522Det ser onekligen dystert ut för småtärnorna i NV-Skåne inte ett enda fynd är inlagt i Artportalen sedan mitt senaste inlägg. Vi får nog anse arten som utgången ur den NV-Skånska fågelfaunan.
Har du något opublicerat fynd från 2020 får du gärna höra av dig.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.