kof-forum

KOF:s uppgifter. 18/5-05 15:09
Väljer en ny rubrik fast det egentligen är en fortsättning på inledd diskussion. - Jag har repat mod! Till min hemma-e-post har folk hört av med glada tillrop kring föreningens utåtriktade verksamhet. Låt mig först konstatera;
* KOF har uppgifter som är helt i särklass jämfört ex.vis Club300. C 300 handar en nisch, gör det bra, har sitt berättigande
* Det är fullt möjligt att delta i både artjakt och publik verksamhet. Det är en fråga om vilja/prioriteringar, ibland t o m "offervilja"
* Året har ca 129 lediga dagar (helger +sem). programkommitten behöver max 1 dag av denna din tid.
* Alla medlemmar/sympatisörer räknas i den offentliga debatten. 500 NV-skåningar väger givetvis tyngre än 50. Precis som i artlistan - alla behövs!
* Krasst uttryckt; "postgiromedlemmar" orsakar inte föreningen mycket "besvär".
* Larmdosor och s k "drag" är på det personliga planet en mycket charmig "galenskap", men som kollektiv ska vi ornitologer vara lite försiktiga. Om dessa uttryck för vårt intresse vore de enda, skulle förmodligen inte Gyllenstiernska Krapperupstiftelsen, Fredriksdals museum, Sofiero, kommunernas miljöförvaltningar m.fl bemöta oss med den respekt som de gör. Och märk väl; trovärdighet/relationer tar tid att bygga upp - kanske 35 år! - men kan erodera oerhört snabbt.
* Fåglarna behöver fler aktiva advokater och talesmän/kvinnor - inte fler passiva åskådare som åker från föreställning till föreställning. (Men det fina är:det finns tid till bäggedera!). KOF har uppgifter i särklass!
* I alla föreningar har det betydelse vad ledande personer gör - och inte gör!
* Kvinnor är i klar majoritet i Studiefrämjandets nybörjarcirklar, liksom KOF:s exkursioner. - Varför? Jag har frågat; många kvinnor känner sig inte trygga - speciellt inte på egen hand - i skog och mark. Ett förhållande som jag överhuvudtaget aldrig funderat över. Som karl rör jag mig var jag vill, när jag vill. - En dimension av fågelskådandet som jag tror C 300 inte ens reflekterat över (och kanske inte heller har anledning att göra). - Men KOF har uppgifter i särklass! Vill du vara med som guide/ledsagare för någons fru/dotter ? Dom ingår i 50 % av svenska folket!
* Sverige har global-/Europaansvar för storlommen, fiskgjusen och alfågeln (övervintringsbankarna i Östersjön). På lägre nivå har vi regionala och lokala ansvarsarter. Naturligtvis gör det att KOFs, SkOFs och SOFs medlemmar måste agera med en helt annan överblick och uthållighet än ett nätverk för obsar. - Men jag medger; det kostar på - trots att det är ideell verksamhet, kan jag inte alltid göra som jag vill. Den 8 maj - Fågelskådningens Dag - var favoritbacken på Söderåsen inget alternativ. "Styrketräning" för karaktären kan vara nyttigt! Fördenskull är jag ingen hjälte.
* Jag har repat mod! Trädgårdsdagarna på Sofiero i slutet av augusti kommer säkert att bemannas med folk från KOF ypperliga medlemskader!
Skrivet av: Ulrik Alm

Paul Tufvesson: 18/5-05 19:32
Tänkvärda ord Ulrik. Lyfter på hatten och bugar. Ömsesidig förståelse och respekt är alltid ett vinnande koncept.
E-post till: Paul Tufvesson  Skicka E-post till Paul Tufvesson
Thomas Svanberg: 18/5-05 23:16
Ulrik - Jag gör som Palle och lyfter på hatten eller kepsen då jag inte äger någon hatt... Det är min övertygelse om att det kommer att blåsas liv på exkursionsledar fronten igen och att det kommer att ordna sig. Det som bör poängteras när det gäller ledarfiguren är att det inte behöver vara den sk experten som leder styrkan. Ännu större vikt fästs vid den pedagogiska delen. Detta tror jag är något som en del misstar sig på och tycker sig inte vara tillräckligt "kunnig" för att leda en exkursion. Sen är det programkommitténs ansvar att vara ute i god tid och se till att det finns ledare och förevisare inför exkursioner och evenemang. Det får inte bli att det ålägges styrelsemedlemmarna att vara exkursionsledare ständigt och jämt. Självfallet vore det härligt om medlemmarna själva hörde av sig och bad om att få leda en exkursion men det hör väl till undantaget. Det jag tycker är trist är det som hörs i kuliserna om att Falkpriset jagat bort medlemmar och tillkomsten av det sk Falkpriset och senare microbirding delat föreningen i 2 delar. Här har jag fått bära skott för evenemang som snabbt har planerats bland falkpris deltagarna. Hade varit ärligare om de som har synpunkter hade tittat mig i ögonen när kritik utdelas! Nu sitter jag här och tycker en massa och börjar likna det läktarproffs som jag själv i tidigare inlägg fördömt så jag sträcker ut handen och erbjuder mitt deltagande (vilket jag fö gjort redan tidigare) i KOFs programkommitté om så önskas!
E-post till: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg
Thomas Svanberg: 18/5-05 23:21
Tilläggas kan för rättvisans skull - att club 300 gör en betydande insats för fågelskydd. Över en miljon kr har deltats ut till olika projekt såväl innanför landets gränser som globalt.
E-post till: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg
Johan Stenlund: 19/5-05 10:39
Som tidigare vice ordförande i Club300 och nuvarande orförande i KOF (och deltagare i Microbirding) har jag svårt att förstå dom motsatsförhållanden som antyds i tidigare inlägg. Jag tycker alla tre har sitt berättigande, naturligtvis med olika funktioner att fylla. Dessa behöver dock inte rangordnas eller ställas mot varandra.
Låt oss i detta forum focusera på KOF-s verksamhet och hur den kan utvecklas.
Ulrik Alm: 19/5-05 16:20
Thomas, Johan - kanonkillar som gjort stronga ideella insatser för KOF. Övertygad om att ni fortsätter med det!
* Det praktiska ledarskapet - du har en poäng där Thomas. Detta är viktigt, alla passar inte. Röstresurser, förmågan att leda, rangera folk, entusiasmen, stressen när det inte händer något - alla har vi våra tillkortakommanden. Möjligen också kunna något om fåglar, inte bara fältkaraktärer. Kanske också - om dimman ligger tät (!) - ha lite allmänna biologikunskaper. Fåglar hänger, som bekant, inte fritt i "systemet".
* Ni som vill vara delaktiga i föreningens utåtriktade verksamhet; kan vi inte säga så här - ni ringer oss (programkommitten= idag Sonja Gunnarsson) innan vi ringer er.
* Club 300 ger stora ekonomiska bidrag till fågelskydd. Rätt. Gott så!
* Det finns ingen motsättning mellan deltagande i utåtriktad verksamhet och aktivt "artskådande". Det finns tid till bäggedera - poängterar det flera gånger i mitt inlägg ovan. Men, verkligheten: ytterst få ledare spontananmäler sig, vid uppringningar under sittande sammanträden har prgr-kommmitten mer än en gång fått svaret att man inte vill binda sig. Verksamheten är viktig, men inte jag, prova någon annan.
* Förslag: alla i styrelsen och kommitteer erbjuder sig att vara (med-)ledare åtminstone en gång per år. - Rimligt?
* Praktiskt exkursionsledarskap tror jag jag kan en del om sen första uppdraget med Fältbiologerna till Christinelund 1969. Men - jag behöver bli en åtskilligt bättre fältornitolog. - Thomas/Johan - kan vi inte kampera ihop en exkursion? Jag tar hand om "folket" - ni tar hand om fåglarna, vi lär av varandra! - Vi håller kontakten! Lev väl!

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin