kof-forum

Kornsparv och gulärla 30/5-05 15:22
Årets säsong för kornsparv har så här lång varit mycket bra. Det meddelar Kurt Ivarsson, SkOFs Artväcktare för kornsparv, som hittills påträffat inte mindre än 15 nya revir utanför artens tidigare kärnområden i södra Skåne. Chansen för att kornsparven åter skall dyka upp i Nordvästskåne är alltså större än på mycket länge. Håll därför ögon och, kanske framförallt, öron öppna när ni är ute i åkerlandskapet! PS. Kornsparven kan höras sjunga långt in på sommaren.

En annan art som tycks ha tagit till sig det nya jordbrukslandskapet är gulärlan. Hans Källander i Lund arbetar med att sammanställa häckningsuppgifter av denna art i jordbruksmark men saknar helt uppgifter från Nordvästskåne. Är det så att gulärlorna inte häckar i denna biotop i Nordväst?. Om ni är ute i åkerlandskapet och ser gulärlor, notera detta och rapportera till mig så vidarebefordrar jag observationen.
Skrivet av: Mats Peterz

Ulrik Alm: 30/5-05 21:58
Bra påminnelse Mats! Ska utsträcka mina kvällscyklingar till forna kornsparvsmarker. Likaså ska jag skärpa blicken och rapporteringsviljan vad gäller gulärlan, framförallt avsende Ornakärr

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin