kof-forum

Vaktel 31/5-05 07:40
Som jag har skrivit i Obsboken hade jag 9 vaktlar kring Västraby igår kväll, 7 hörda och 2 sedda. Samtidigt är det glest med rapporter från andra områden. Kan det vara rimligt att det blir en sådan koncentration på naturlig väg? Jag tänker förstås på om jägare kan ha satt ut vaktlar i området.
Skrivet av: Oskar Lindberg

Mikael Olofsson: 31/5-05 13:45
Är det någon som har koll på om det är europeiska vaktlar som släpps ut. Om inte, hur låter i så fall dessa vaktlar? Har själv sett att antalet observerade vaktlar brukar öka i antal längre frammåt sommaren och i synnerhet kring godsen.
E-post till: Mikael Olofsson  Skicka E-post till Mikael Olofsson
Göran Cederwall: 31/5-05 21:23
Vaktlarna rör sig ofta över rätt stora områden.Även spelande.Jag har följt en här som upptäcktes V om Höghult och fortfarande livligt spelande släpptes S om Stureholm.

Det verkar också som de liksom andra hönsfåglar kan ansamlas på vissa platser till och från. Följde deras spel rätt intensivt i Ripaområdet i Kristianstad på 80-talet när de fortfarande var väldigt ovanliga här. Oftast satt de och spelade på varsitt fält här och där,inte sällan några tillsammans. Ibland hände det dock att de var samlade vid Sjögård tex 10 ex eller mer.

Att de kommer nu och fortsatt under sommaren finns flera teorier om.De är sena flyttfåglar från tropikerna.Att de dyker upp under högsommaren här i norr tror man kan vara EFTER en första häckning i Medelhavsländerna. För att förmera sig ytterligare således.

De Asiatiska vaktlarna (Japansk vaktel) låter helt annorlunde.

Huruvida det förekommer några utsläpp här i Sverige vet jag inte.Men arten är fridlyst och det förefaller inte särskilt troligt i jaktsyfte.Men rymma kan de såklart om de hålls i bur.Jag har faktiskt haft spelande Japansk Vaktel i Bökebäck vid ridskolan på 90-talet.
E-post till: Göran Cederwall  Skicka E-post till Göran Cederwall
Lars Göte Nilsson: 1/6-05 09:24
Sommaren 1998 fanns det 3-4 vaktlar runt Stureholm och jag fick då veta att Stureholm hade vaktlar i burar. 4 st hade rymt...
Om det var europeiska eller japanska vaktlar i burarna vet jag inte, men de som hördes i området lät väldigt europeiska.
E-post till: Lars Göte Nilsson  Skicka E-post till Lars Göte Nilsson
Henrik Johansson: 4/6-05 11:03
Jag tror det är fullt möjligt att vaktlarna runt Västraby kommit dit helt naturligt. Visst, det är en ovanligt stor koncentration men varför skulle t.ex. inte redan anlända fåglar kunna locka till sig fler? Antar för övrigt att rätt mycket om just denna art fortfarande är okänt. Som Göte skriver har det vid något enstaka tillfälle ryktats om utsläppta/förrymda vaktlar kring Stureholm. För egen del är detta just bara rykten. Tittar man tillbaka på fyndbilden för vaktel här i nordvästskåne under den senaste 10-årsperioden framgår det tydligt att arten numera uppträder regelbundet i stora delar av rapportområdet under försommaren. Att det då ibland noteras sådana antal som vid Västraby förefaller alltså knappast vara onaturligt. Snarare något vi kanske framöver (förhoppningsvis) får anledning att vänja oss vid.
Göran Cederwall: 4/6-05 19:05
Fyndbildsperspektivet Henrik beskriver blir ännu tydligare om man lyfter blicken en smula.
Vakteln förekom vanligt i Sveriges jordbruksbygder på 1800-talet,men minskade sedan i början på 1900-talet.
På 60-talet var den en raritet i Landet och vid föregående atlasinventering på 70-talet rapporterades 20-100 fåglar/år i hela Sverige.

Från 1986 började en markant uppgång med kring 500 ex i slutet av 80-talet och numer rapporteras kring 1000 spelande fåglar/år.De flesta i Sk,Hl;Vg och jordbruksmarkerna i mälardalen.Men förekomsten sträcker sig efter hela Norrlandskusten i mindre antal. Dessutom är ökningen motsvarande i våra grannländer Norge och Finland.Det vore ju egendomligt om denna massiva ökning av populationen generellt, hos oss skulle bero på att några individer ev har rymt från ett hägn.

Större ansamlingar av spelande fåglar finns rapporterat från andra lokaler med optimal biotop i Sverige. Men det är minsann inte lätt att räkna dem när kring 10-talet spelar samtidigt.
E-post till: Göran Cederwall  Skicka E-post till Göran Cederwall
Kjell.D.Högström: 4/6-05 23:23
Har nära mitt föräldrahem vid Malmslätts flygfält (Ög) under i stort sett de senaste 30 åren ofta haft ett halvdussin ropande vaktlar vid fältet.Reviren verkar små och synes ligga tätt vid varandra intill fältet.Ibland ligger de i SO och ibland i SV,men fåglarna har alltid "kontakt"med varandra.Lokalen kan ej betraktas som optimal,då den är ett mkt tungt belastat militärfält med bl.a. på 40 m höjd överflygande JAS med påslagna EBK.Vill man höra ytterligare vaktlar,får man vara beredd på att åka långt..Även här har jag tyckt att vaktelropen tilltagit under sommaren. Men Flygvapnet släpper väl knappt ut några fåglar, eller vad säger Ehrenberg?

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin