kof-forum

Lokalbeskrivningar 6/10-08 09:53
Kom åt KOF-bladet "Fåglar i Nordvästskåne 1987" i går och såg där ett antal trevliga artiklar om lokalbeskrivningar från KOF-området. Bl.a skriver Bodil Kollberg, Nisse Eriksson och Knut Strand om området som vi/jag slarvigt kallar Solsidan ute på Bjäre; " Två mindre rev finns; "Revet" vid Torekovs campingplats och "Kulrevet", ett klapperstensrev där båtar för strandsattes och höggs upp, vid Påarps Mal söder om Torekov. " Det finns en karta med artikeln och där ser man att Kulrevet är det rev intill toppskarvarnas favoritställe där alla ljungpiparna brukar stå, området kallas Påarps Mal. Rätt ska vara rätt så nästa gång blir det rapporter om toppskarv och vattenpiplärka från Påarps Mal eller hur .....
Skrivet av: Leif Dehlin

Mats Ljunggren: 6/10-08 21:17
Helt rätt inställning! Själv är jag en varm anhängare av gamla lokalnamn och erinrar mig att det i Bjäre Härads Hembygdsförenings årsbok någon gång vid mitten av 1970-talet fanns en genomgång av hela Bjärekusten med namn på större stenar, tångävjor m.m. samt en förklaring till namnens uppkomst. Genomgången sträckte sig förresten nog över två årsböcker, då artikeln annars hade blivit för lång. Tyvärr har jag inte böckerna i min ägo och eftersök av dessa har hittills varit utan resultat. Enligt min mening finns det f.ö. alldeles för mycket tokigheter beträffande namn på fågellokaler, men genom bl.a. Svalan har namnen blivit inarbetade och torde därför vara svåra ersätta med mer korrekta. På Bjäre kan man nämna exempelvis "Ripagården", som såvitt jag begriper endast är namnet på en gård (som det inte längre finns någon vägskylt som pekar mot - där står Ingelstorp numera, så den som försöker hitta dit efter vägbeskrivningen i Skånsk skådarguide lär få det svårt). Ett annat exempel är "Vasaltheden, Ängelsbäcksstrand", en Svalan-benämning som det är obegripligt hur den har kommit till, inte minst när man tänker på att Öllövsstrand som ligger mellan Vasalt och Ängelsbäck utgör en egen lokal. Listan kan göras längre. Hur det ser ut inom rapportområdet i övrigt kan säkert någon annan redogöra för.
Johan Brinck: 21/10-08 17:31
Bjärebygden finns i alla årgångar bland annat på Ängelholms stadsbibliotek...
E-post till: Johan Brinck  Skicka E-post till Johan Brinck
Thomas Wallin: 11/12-08 22:34
Påarps mal finns nu även som lokal i rapportdatabasen Svalan.
Johan Brinck: 2/1-09 16:12
Den genomgång av namnen längs Bjärekusten, som Mats hänvisar till ovan, publicerades i årgångarna 1977 (Eskilstorp-Stora Hult) och 1978 (Vejby-Ängelholms gamla hamn).
Maats Ljunggren: 3/1-09 09:47
Tack för upplysningen! Kanske får jag vara tillfreds med att kopiera artiklarna på biblioteket. Möjligen kan någon klipsk person lägga in namnen på en karta som läggs ut på nätet, om nu inget upphovsrättsligt hinder omöjliggör detta. Fast även Hembygdsföreningen borde ju ha ett intresse i att namnen görs allmänt tillgängliga.
Och något helt annat: värst vad svårt det är att lämna kommentarer. Jag får "felaktig kod" gång efter vartannat trots att jag skrivit in rätt tecken!

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin