kof-forum

Iller 6/11-08 12:11
Hade en mycket trevlig obs utav Iller härom kvällen. Tycker man springer på Mink titt som tätt och även Mård lite då och då. Minns dock inte när jag senast såg en Iller ute i det fria. Finns det någon där ute som har koll på hurpass vanlig Iller är? I Sverige i allmänhet och Skåne i synnerhet...
Skrivet av: Paul Tufvesson

Leif Dehlin: 6/11-08 15:43
Trevligt att du uppmärksammat illern. Själv har jag sett 4-5 ex bara i år men innan dess så får jag gå tillbaka väldigt många år.

Har kollat med en del jägare om de också noterat någon skillnad mot tidigare år men har ännu inte fått ngt svar.

Hoppas det inte bara är en tillfällig uppgång utan snarare så att vi även får tillbaka de andra små mårddjuren.
Mats Ljunggren: 6/11-08 21:04
Senast jag såg en iller var det fråga om en jaktiller som gick i koppel som en annan sällskapshund.... Dock häpnade jag över en mård som skuttade förbi köksfönstret en morgon i somras. Nu gjorde jag en sökning på Artportalen, men den gav bara två (!) observationer av iller i Skåne under innevarande år. Man borde nog ha i åtanke att det även går att rapportera däggdjur, groddjur m.m. genom Artportalen och inte bara lägga in sina fågelobsar i Svalan. Fågelskådare är ju i regel observanta även på faunan i övrigt.
Leif Dehlin: 10/11-08 09:35
Vet inte om det är rätt forum att fortsätta diskutera mårddjurens numerär, stor eller liten, men avslutar för min del med att förmedla svaret från Staffan Åkeby , ordf i SkOF och f.d chef på Skånes Djurpark;

"Illern är utan tvekan det vanligaste mårddjuret i Skånes jordbruksbygder och delvis även i mellanbygden. Av de påkörda mårddjur som man ser längs vägarna är det vanligast med iller i dessa naturtyper. Därnäst är minken vanligast. Minken är i huvudsak knuten till där det finns vattendrag, allt från sjöar till mindre bäckar. Men de kan givetvis dra runt även mellan dessa biotoper. Mård är det största av dessa mindre mårddjur och även det minst vanliga, knuten till skogsbygderna, klart mer svårsedd. Mården hade en markant uppgång när rävskabben härjade som värst, men har gått tillbaka i takt med att räven kom tillbaka. (Räven är en huvudpredator på mårdungar!) Beträffande de små mårddjuren måste man få kontakt med någon forskare som jobbar med arten och kan svara på status f.n."

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin