kof-forum

Svartbent strandpipare 6/6-05 08:36
Såg till min stora förvåning att strandpiparen på Rönnen 5/6 rapporterats som hane ! Vid dom observationer jag gjorde,sågs inga karaktärer för hane.Johan Stenlund fanns på plats och ansåg att fågeln var en hona.Det finns en 2k dräkt för hane också.
Skrivet av: Nick Gräntz

Daniel Pettersson: 6/6-05 13:20
Jag stod brevid Johan igår och uppfattade det som en hona då, men idag gick den mycket närmre (Drygt 100 m) och det är en hane solklart, bilder är på väg in i galleriet.
Men åldern är tveksam, jag sitter och kikar på olika käraktärer på bilderna och tycker att det lutar åt en ad hane som är lite blek.
Må väl,
/DP
E-post till: Daniel Pettersson  Skicka E-post till Daniel Pettersson
Johan Stenlund: 6/6-05 20:10
Ser att jag blivit indragen i en bestämmningsdiskussion-kul! Fågeln måste nog anses vara en hane med det tydligt svarta fram på hjässan, svart ögon-tygelstreck och svart bröstsidefläck även om orange anstykning på hjässan saknas (eller endast kunde anas). Min första tanke var dock hona eftersom hjässan saknade orange och vissa honor visar svart i pannan. Ålder vågar jag inte uttala mig om.
Fina bilder trots långt håll Daniel!
Daniel Pettersson: 6/6-05 20:38
Tack Johan, men det var mer lättfotat idag.
Nu har jag suttit och mumlat över detta och jag kommit fram till att fågeln bör vara en 2K hane.

Noteras kan även att jag upptäckte flocken som den svartbente gick i när den kom instäckandes tidigt lördag morgon, FAN att man stod ändå borta vid kof-stugan så man inte plockade den .

Nu är jag hemma i huvudstaden igen så jag tyvärr inte bjuda på fler bilder, ser fram rmot nästa besök vilket blir ett långstopp i vadarsäsongen i juli.
Kika gärna in på www.fagelfoto.se

/DP
Nick Gräntz: 7/6-05 09:51
Efter att ha sett Daniel Petterssons fina foton,framförallt bild två,så konstaterar jag att det är en hane.Dom distinkta svarta teckningarna på huvudet och bröstsidornas flankstreck tyder på det.Det var väl det långa avståndet som gjorde att vi inte uppfattade hur mörkt tecknad strandpiparen egentligen var.
Daniel Pettersson: 7/6-05 17:32
Jag förresten en videosekvens á 13 sekunder där den badar, hoppar och springer.
Daniel Pettersson: 7/6-05 23:14
Är vi alla överens om 2K?

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin