kof-forum

"Kalla fakta" 5/2-09 16:02
Såg ni programmet kring dunhanteringen i Kina och diverse östeuropeiska läder i "Kalla Fakta"?
Visserligen inte den vilda fågelfaunan, men ändå........
Såg ni hjärtats slag på den nyss plockade gåsen?

Citerar en person från "Kalla faktas" bloggsida-
Många kan inte förstå den grymma hanteringen av fåglarna:
”Så oerhört hjärtlöst, man tror knappt att det är sant. Se där en aspekt av människans natur: grymhet mot helt värnlösa varelser. Man skäms över att tillhöra människosläktet.”

Kan bara hålla med den okände bloggaren.
Vilken jävla värld och vilka jävla människor.
Tycker gott att vi som förening kan skicka en skrivelse till ansvariga på Jordbruksverket och visa vårt totala missnöje av att sådant här får förekomma i tysthet, mot våra vänner fåglarna. Tycker för övrigt att alla fågelföreningar i vårt avlånga land skall reagera hårt och enigt och skicka var sin skrivelse. Det skall synas och höras att folk reagerar. Kalla det gärna "PEKPINNE", för dt är just vad det är. Här finns min själ inte utrymme till ödmjukhet. Känns inte så förbannat skönt att krypa ned i sängen och knyckla ihop min goa dunkudde längre.

Ni som inte sett, se det över internet (om ni orkar).

Fy fan vilka jävla svin!
Skrivet av: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger

Thomas Svanberg: 5/2-09 20:31
Håller med dig Lars, det var ingen höjdare att se milt uttryckt.

Jag har tidigare idag (på eget bevåg utan att rådfråga styrelsen) sänt en skrivelse till Jordbruksministern, Eskil Erlandsson, med vår syn på saken och att KOF kräver att EE i form av minister hjälper till att få stopp på eländet. Inte minst har vi ju mer power lite längre fram då Sverige bär ordförandeskapet i EU.

Nåväl, inte mycket handling men vi har gjort något i föreningens namn!
E-post till: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg
Lars Unger: 5/2-09 21:44
Hedervärt handlande av dig Thomas.
Kan inte finnas någon i styrelsen eller för den skull i föreningen som inte tycker som du (och jag) i denna fråga.
Om så finnes, är det bara en utväg.
Stadgeändring på årsmötet och därpå livslång uteslutning ur fågelskådarnas ädla skaror .
Tamfågel är också fågel som skall skydda och behandlas väl.

Åter igen vill jag säga-
Mycket bra jobbat Thomas.

Lev väl
E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger
Thomas Svanberg: 5/2-09 22:09
Tack för cred Lars!
När jag i raderna ovan skrev "på eget bevåg utan att rådfråga styrelsen" hoppas jag alla förstår att ingen i styrelsen skulle motsätta sig en skrivelse men att jag drog iväg raderna utan att informera i förväg.

God natt hälsningar från en som sover utan dun i kudde och täcke!
E-post till: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg
Lars Unger: 6/2-09 01:53
Nej jag förstod vad du menade och håller ju med, då som nu.
Starkt gjort, som jag sa.

Garderade dock med stadgeändring och uteslutning om någon styrelseledamot/medlem var av annan uppfattning

Du är ju "clean" Thomas, som man brukar säga.
Nu ska min dunkudde ut, den saken är klar.
Det bli till att sova plant i natt.
Leif Dehlin: 6/2-09 10:18
Trevligt att vara medlem i en förening som engagerar men också reagerar !
Nick Gräntz: 8/2-09 10:04
DESSA SATANS DJURPLÅGARE !
Förtjänar människan att existera ?
Svar NEJ.
Lars Unger: 8/2-09 11:31
Känns ibland lite åt det hållet, men alla är ju inte så utstuderat genomruttna som de vi såg exempel på i programmet. Profiten suddar ut gränserna för en human syn på levande varelser totalt. I detta påvisade fall drabbades ankor och gäss.
Det gäller framförallt att alla de som tycker att denna hantering är direkt avskyvärd reagerar och agerar samstämmigt. Man brukar ju tala om den "tysta majoriteten" som ett av de största hoten i att "de onda" får husera som de gör, mitt ibland alla "de goda".
Tyvärr är det oftast så illa i vårt samhälle. Trots all upplysning genom media, så agerar vi inte utanför vardagsrummen. Sorgligt men sant.
Man kan också uttrycka sig som Hans Nordius gör, i den långa tråden "Jakt på kryss", här på forumet.
Han uttrycker sig så här- "Ödmjukhet inför problemens komplexitet behövs för att inte skapa motsättningar som blir till miljöns nackdel" och så var det bra med det. Blir bara lite "too much" urvattnat i vissa skarpa lägen, men "de onda" gnuggar nävarna och kör på, i sina invanda och för maximal egen vinning utstakade bana. För det är faktiskt oftast pengarna som styr över förnuftet när det gäller att visa humanitet åt liv och också ett allmänt miljöhänsynstagande. Kortsiktig vinning, med påföljd av rejäl ekonomisk vinning, för ett fåtal utvalda.

Men nu skall vi inte bli nattsvarta.
KOF har genom Thomas agerat med pennan till Eskil, vår folkvalde förvaltare av "de godas åsikter (eller??).
Vi kan alla agera på liknande sätt till vår käre Eskil.
Utöver detta har vi ett strikt personligt ansvar ute i samhället.
Vi kan kräva i affärer, vi kan köpbojkotta allt som har med dun i produktionsleden, vi kan debattera och diskutera m.m, m.m.
Den tysta majoriteten har mycket större makt än den anar, men utnyttjar den bara alldeles för sällan.

Jag tror absolut att människan förtjänar att existera (vad är vi annars här på denna jord för?) även om man i vissa ogenomtänkta lägen i livet, blir starkt tvivlande på människans sätt att förvalta sitt arv. Dunhanteringen, som nu genom "Kalla Fakta" lyftes in i våra vardagsrum, var definitivt ett sådant tillfälle, som gav en tvivel. Kommer nog också en uppföljare till detta program, på tv ikväll.

Nick och alla andra.
Lyft fram och ge stöd till de "goda krafterna", så finns alla möjligheter att få till stopp på en hel del vansinnigheter runt omkring oss. Ställ krav och följ upp.

Lev väl, för en inte alltför nattsvart syn på omgivningen

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin