kof-forum

Atlasinventering i Hbg 19/6-05 11:56
Inventeringen av ruta 03C3B fortgår. Kjell och jag vill passa på att tacka dem som hjälper till genom att rapportera med häckningskriterier (se även mitt inlägg 19/4). P.g.a egna och andras misstag vill jag emellertid uppmana till noggrannhet när det gäller att ange rätt lokal. Om man t.ex. väljer Helsingborgs stad eller kommun som lokal för en obs, så hamnar denna rapport i vår ruta, fast obsen kanske skall tillfalla en annan inventerares ruta. För att komma rätt - använd fliken "Egen fyndplats" i Svalans rapportformulär: Zooma in till näst högsta förstoring så syns rutmönstret och vilka lokaler som finns tillgängliga. Zooma vidare till högsta förstoring, kolla rutgränserna, få fram lokalnamnen och förhoppningsvis hitta en lämplig lokal i rätt ruta. För att använda den får man skriva in namnet i "Sök lokal" i rapportformuläret. Hittar man ingen lämplig lokal, är det enkelt att skapa en ny på kartan. Man kan alltid rätta till felaktigheter i efterhand via fliken "Visa obsar" (glöm inte markera "Egna obsar" i fliken "Övrigt") - i listan man får fram markerar man en obs och klickar sedan "Ändra" längst ner.
Fortfarande saknar vi en del arter som inte borde vara omöjliga: rapphöna, hornuggla, mindre hackspett, entita, kungsfågel, grå flugsnappare och ängspiplärka. Rapporter om dessa mottages tacksamt, liksom högre häckningskriterier för de arter som ännu inte är rödmarkerade (gå in på Atlasinventering/Resultat och se listan under vår ruta).
Jag måste tillägga att inventeringsarbete är en mycket stimulerande form av fågelskådning. T.ex. är det påfallande så många fågelintresserade och/eller -kunniga människor man träffar på när man smyger omkring med sin kikare i bebyggda trakter - mot förmodan har vi inte blivit utskällda eller beskjutna en enda gång! Nästa säsong tar vi en ny ruta.
Skrivet av: Lars Helgesson  Skicka E-post till Lars Helgesson

Det finns inga svar på detta inlägg.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin