kof-forum

Jag blir hellre jagad ... 3/1-10 16:46
Nyårshelgen punkterades fullständigt av nyheten om vargmassakern. Detta är för jävligt!!! Somliga undrar kanske över, vad det har på vår fågelsida att göra? Jo,det finns faktiskt en mkt aktiv lobbyutövning inom jakten ,som skickligt suger upp missnöje och rovdjurshat,vilket idag har resulterat i att den svenska vargstammen ser ut som den gör.(Idag) Det finns faktiskt stora önskemål,inte minst på Gotland,att få fälla kungsörn.Nästa nyårsafton kanske 30 kungsörnar får skjutas ?! Förutom andra rovfåglar,kan även andra arter vara i fara.Kan vi skådare göra ngt?Svanberg ?
Skrivet av: Kjell.D.Högström

Thomas Svanberg: 3/1-10 20:31
Jo, vi var nog många som fick sura kväljningar när TV-bilderna kablades ut igår på skjutna vargar. För egen del känns beslutet, taget av våra politiker, helt åt fanders.
Hörde på radion idag att MUF, alltså småmoderaterna, ondgjort sig över beslutet och skrivit till sitt egna parti. Svenska Naturskyddsföreningen har anmält det hela till EU. Klen tröst i sammanhanget för skadan är redan skedd.

I ärlighetens namn vet jag inte vad vi kan göra (nu tänker jag på vargfrågan). Som privatperson kan man förstås alltid överösa våra folkvalda med mejl och brev. Gå med som medlem i SNF är förstås inte fel heller.

Och visst, man kan ju bara spekulera i vilken art som blir nästa att stå som måltavla. Kjell nämner kungsörn och jag tänker kanske närmast på havsörn där stammen vuxit till sig fint under senare år.
Peter Bjurenstål: 3/1-10 23:19
Gå in och gör din röst hörd och protestera. Jag har gjort det med ca 4500 andra så här långt.
http://upprop.nu/FQBS
Kungen är hedersordförande i världsnaturfonden och en stor lobbyist för jakt på Varg. Känn på den.
Thomas Svanberg: 5/1-10 10:43
Bra initiativ Peter!

Var själv inne under gårdagen och skrev på och ser att fler skådare från våra trakter gjort likaledes.
Hans Nordius: 5/1-10 17:26
Synd bara att det tog så lång tid att komma in på sidan. Det kan göra att en del som tänkt skriva på ger upp.
Lars Unger: 5/1-10 22:01
"Kungen är hedersordförande i världsnaturfonden och en stor lobbyist för jakt på Varg. Känn på den", skriver Peter här ovan.

Man väljer sina gubbar med omsorg, kan man tycka.
Har skänkt en hel del pengar till olika projekt inom WWF genom åren. Allt från Tiger till Grönfläckig Padda.
Kanske dags att skriva ett brev till denna välkända organisation och avkräva dem svar, på varför de har en så skjutgalen o jagande person som hedersordförande.

Jägardebatt har vi haft här tidigare och min bestämda uppfattning är att jägare skall hållas i strama tyglar, när man diskuterar ur ett naturvårdsperspektiv. Högströms farhågor kring att örnar kan bli måltavlor i framtiden, är kanske inte så orealistiska. I takt med ökningen av Örnrevir kommer säkert en debatt kring hur hårt bytesdjuren skall få skattas av Örnen. Jaktbart vilt som blir fågelmat!!
Finns säkert en smärtgräns för vad de s.k. viltvårdande organisationernas medlemmar står ut med.
Tur vi har SOF o KOF :-)
E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger
Lars Unger: 5/1-10 22:09

Länk till en förening som verkar "ha alla hönsen hemma".
Den förening som står bakom "uppropet" som omnämns här ovan.

Man kan bli enskild medlem om man så vill, för att stödja.
Kanske KOF som organisation kan bli stödjande medlem??

http://www.rovdjur.se/
Thomas Wallin: 8/1-10 11:46
Ur dagens Miljöaktuellt:
I Sverige inleds 2010, det internationella året för biologisk mångfald, med licensjakt på den svårt hotade arten varg. De administrativa kostnaderna för jakten, mellan 4 till 5 miljoner kronor, tar regeringen från - just det - anslaget till biologisk mångfald.

Läs mer här:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.283156/anslag-till-biologisk-mangfald-finansierar-vargjakten
Lars Unger: 8/1-10 15:54
Säger som Kristina i utvandrarna- "jag töjar inte mer".

Det e ju för "äpplet" inte riktigt klokt.

Borde rendera utvisning av ansvariga på åtminstone si så där en mansålder (ca 75 år).

kjell.d.högström: 23/2-10 23:59
Jag satt och tittade på nyheterna på stolta jägare som hade nattskytte på "svartfågel", det fällda villebrådet visade man stolt i en hög i stadens park.Då får jag besked av frun , som läser Aftonbladet, att våra stolta jägares riksorganisation nu vill skjuta sångsvan och trana !!Sångsvanarna skulle fällas pga att de stör svärtornas häckning.!!??Nej,detta är inget tidigt aprilskämt Tranorna för att de ställer till jävelskap för våra bönder.Efter lodjursbeslutet var nästan något sådant här att vänta.Mera kömmer.Finns ingen politiker som orkar stå emot jaktlobbyn??
Lars Unger: 24/2-10 01:40
Klart att det finns politiker som orkar stå emot jaktlobbyn. Dom är säkert inte i majoritet, men dom finns. Du har väl själv röstat fram någon av dem kan jag tänka mig Högström, eller?
Borde vara ett bra kriterie när man snart skall gå till valurnorna. Kritisk mot jaktlobbyn.

Här visar Kjell Högström på ytterligare vansinne som väl alla med ett uns av sunt naturintresse måste motsätta sig. Alla fågelföreningar från SOF och nedåt, måste ju snarast skicka in en skrivelse till den instans som kan tänkas ge tillstånd för dylikt vansinne. En skrivelse där man visar på sin avsky, för jaktlobbyns ständiga övertramp.
Hoppas verkligen att KOF som förening, slänger iväg en liten skrivelse till beslutande instans och visar på vad vi anser om vansinnet.

I vilken stad/kommun var nattjakten på "svartfågel" Kjell?

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin