kof-forum

Kråkfågelhets. 4/4-10 22:45
Det har den sista tiden blivit en otrolig hets i vår dagspress, mot framförallt Råkor, men också Kajor och andra kråkfåglar lever farligt. Senast idag på "Min Mening" (HD), ondgjorde sig en kvinna vid namn Ulla Ostenfeldt från Mörarp över att Råkor byggde sina bon i bl.a. Bokhagens träd.
"Här i Mörarp förpestar de ett helt samhälle", säger hon bl.a.
Kanske dags för ett agerande från KOF i form av lite mothugg mot dessa tragiska figurer, som saknar all empati för en Råkas förkärlek till bl.a. höga ståtliga parkträd.
I Höganäs klagades det i år, så parkförvaltningen tog till åtgärder på vissa ställen enligt tidningen. Hur det gick/gått har man aldrig fått läsa.
Tragisk läsning är det under alla omständigheter och det bör inte få stå oemotsagt.
Skrivet av: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger

Oskar Gunnarsson: 9/4-10 12:34
Själv tycker jag att de borde skjuta bort en ganska stor del av kråka/kaja/råka beståndet. De plundrar för många småfågelbon & tar för mycket vadarägg. Problemet är så stort att man fått ta till skyddsjakt dem vid t.ex. Ottenby för att vadarna skall klara sig.
Lars Unger: 9/4-10 16:00
Har aldrig sett/hört att Kaja och Råka skulle utgöra hot mot övrigt fågelliv. Aldrig hört att de är utpräglade boplundrare. Kråka och Skata har man ju alltid hört och till viss del också skådat med egna ögon. För stora populationer av dessa, sätter onekligen press på småfågel och vadare. Intressant att du kastar dig in i debatten Oskar. Otroligt tyst här på forumet i viktigt fråga, där vi nog bör ha en klar allmän inställning, då skriverierna varit ganska flitiga i pressen på senare tid. Råkan är den som är mest utsatt och jag upplever i alla fall inte kritiken som något som man kan ta fasta på som fågelälskare.
På dig Oskar, så verkar du i alla fall tycka att skyddsjakt är ok på Råkor i Höganäs och Mörarp, som tidningsinsändarna (i HD) kommer från. Vad tycker föreningen allmänt och vad tycker fler KOFare???
E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger
Thomas Svanberg: 9/4-10 20:22
Förra gången det begav sig i Höganäs och då förslag förelåg från en politiker att det skulle bedrivas jakt på råkor gjorde föreningen en skrivelse. Någon jakt blev aldrig av. Om vår skrivelse gjorde påverkan eller inte skall jag låta vara osagt. Föreningen fick i alla fall en skrivelse tillbaks av den politiker som låg bakom förslaget. Vi var mer eller mindre katastrof...
Omgång 2 har jag dessvärre missat fullständigt. Sitter du på mer info Lars så lägg gärna några rader till mig så får vi ta tag i det igen
Lars Unger: 9/4-10 23:43
Ett bra jobb förra rundan med Höganäsråkorna och skrivelsen från KOF, mina insändare/genmäle i HD på en del snurrigheter och mina råkdiskussioner i kommunfullmäktige, bromsade ju upp hetsen den gången. Politikern som då låg bakom, hade inte så värst bra fakta i ryggen och fick ju "rött kort" denna gång.

I år har det i pressen, klart deklarerats att kommunen anammat klagokören och genomfört borivning och skrämskottsmodellen. Detta ska vara gjort och hur utfallet på detta blivit, har inte gått att läsa i pressen. Mig veterligt har direkt avlivning av Råkor ej praktiserats. Detta om Höganäs.

I mörarpsfallet har det nyligen varit en insändare (se mitt första inlägg) med krav på tuffa tag mot byns Råkkolonier. Ska delge dig det som gått att läsa genom pressen Thomas. Åtgärder mot kolonierna har väl vid dags datum blivit för sent. Det finns väl en bäst föredatum som måste följas, när de stackarna ska lämnas ifred för häckning.
Oskar Gunnarsson: 10/4-10 00:26
Jag skrev en ibland ganska obekväm åsikt bland birdnerds. Forumet håller hög klass här, åsikter om fågeljakt brukar förtrolla de så rara fågelskådarna till monster ibland. Jag kan hålla med om att råkor kanske inte är de största boplundrarna. Men för att nyansera bilden lite så kan det ju ibland bli för mycket av en art på en plats.
Jag har inte följt debatten i tidningarna, vet inte hur mycket råkor det finns just där det pratas om det. Dock är det ju känt att om en art blir för dominant så tränger den undan andra arter. Samt att fåglars uppfinningsrikedom är stor, vilket kan reta folk. De har ju ett fenomenalt driv att alltid hitta mat på något sätt, ibland kan detta sättet var väldigt störande för personer som bor nära maten.
Jag tänker låta det vara osagt om man verkligen borde skjuta av just de kolonierna. Men att fåglar kan ställa till problem är ju känt, att vi människor alltid vill ta den snabbaste och billigaste vägen är också känt. Det man alltid krigar om är ju var mellan dessa två lägen som lösningen hamnar.

Håkan Karlsson: 10/4-10 06:49
Det finns ett gammalt talesätt från Storbritannien som lyder: "If you want the rooks to stay, shoot them hard in early May."
Man kan lugnt säga att decimeringsförsök inte alltid får de resultat man väntat sig.
Lars Unger: 10/4-10 09:55
Oskar- "förtrolla fågelskådare till monster" är ju inte riktigt vad det handlar om. Här diskuteras det, om de befintliga Råkkolonierna i Höganäs och Mörarps parker blivit för störande/stora i fågelskådarens ögon. Att det finns människor som störs av deras närvaro är jag fullt medveten om. Samma människor störs av att se en Skata på sin gräsmatta, med argument som att den skrämmer bort alla "småfåglar".

För mycket av en art kan det visst bli och som Nick så fyndigt påpekar, kan man ju undra om inte vi människor börjar bli det största problemet för den biologiska mångfaldens väl och ve.

"Samt att fåglars uppfinningsrikedom är stor, vilket kan reta folk. De har ju ett fenomenalt driv att alltid hitta mat på något sätt, ibland kan detta sättet vara väldigt störande för personer som bor nära maten", skriver du Oskar.
Mycket lite förståelse för man ska reta sig på detta. Schas kan man alltid säga om det blir "too much", men därifrån till utrotningskampanjer.............
Småfåglar som hoppar runt bland "sommarfikan" brukar vara sött och trevligt, men en kråkfågel som har mage att vända lite i t.ex. soppåsen ses inte med blida ögon.
Det är skillnad på folk o fä :-)

Jag tillhör inte dem som alltid vill ta den snabbaste och billigaste vägen Oskar. Att säga "vi människor" är att dra alldeles för många över en kam. Tror du har rejält fel i ditt tänk här. Det är säkert många fler som sympatiserar med försiktighet och eftertänksamhet i första hand.

Lars Unger: 11/4-10 11:10
Två i min smak, mycket tydliga och ur Råkans perspektiv, mycket välskrivna insändare idag på MIN MENING (HD) sid C13.
Dessa är svar på Mörapsbon Ostenfeldts tidigare icke så råkvänliga inlägg (HD 4/4).

Läs och begrunda. Särskilt Oskar G. kan ju ta sig en funderare och lägga in en liten blänkare här kanske.
Jag stödjer Mona Svensson och "Myggan" :-)
Thomas Svanberg: 11/4-10 19:37
Läste dagens 2 insändare och må säga att de var välskrivna. Vi får vara vaksamma och se om något mer händer i frågan.
E-post till: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg
Ronny Johansson: 22/4-10 16:51
Ifjol sköt man på råkbon underifrån i Kattarp,mitt i ett bostadsområde och mitt på dagen. Det var knappt tio bon och samtiga ungar och troligen några vuxna fåglar strök med. På min fråga varför svarade marodörerna att någon hade klagat på att de förde oväsen.
E-post till: Ronny Johansson  Skicka E-post till Ronny Johansson
Lars Unger: 22/4-10 17:52
Vem var "marodörerna" Ronny?
Låter ju för djävligt tycker jag.
Får man skjuta under häckning??
Men mycket intressant att veta vem "marodörerna" var.
Kommunsanktionerat???
Thomas Svanberg: 23/4-10 23:36
Säger som Lars - det skulle vara intressant att veta vilka som ligger bakom detta! Tvivlar på att det är en sanktionerad åtgärd från Helsingborgs kommun då avskjutningen verkar ha skett under häckningstid. Inte okej!

Skall se om vi kan luska lite i ärendet!
Ronny Johansson: 25/4-10 20:09
Dom sa att de hade kommunens tillstånd. Jag har hört vad jag tror är skrämskott två till tre gånger nu i vår från samma ställe.
Börje Löfblad: 25/4-10 22:30
Stora insatser av fågelvännerna erfordras.

Förföljeserna av krågfåglar och skator bör vara lika förkastliga som jakt på rovfåglar.

Dessa fåglars beteende är väl så intrressanta att närmare studera som många rara arter.

Dessutom finns dom ju nära till att iaktta.

Börje
E-post till: Börje Löfblad  Skicka E-post till Börje Löfblad
Lars Unger: 26/4-10 20:56
Skrämskott tidigt på våren är väl tillåtet efter beslut i miljönämnden?
Höganäs kommun har kört denna variant tidigt i vår.
Men den sommaravskjutning 2009 Ronny målar upp, kanske är värd att syna lite närmare i sömmarna.
Kanske något för någon person, bosatt i Helsingborgs kommun. Måste vara ganska lätt att få uppgifter på om detta var kommunsponsrad verksamhet.
Ronny Johansson: 4/5-10 12:34
Jag har tagit reda på det och enligt helsingborgs kommun, får man skjuta råkungar mellan 10 maj och 10 juni.
Lars Unger: 4/5-10 14:39
Var det folk utsända från Helsingborgs kommun som sköt råkungarna Ronny?
Bör ju följas upp och kontrolleras, vad som gjorde att detta sätt att gå fram utnyttjades av Helsingborgs kommun? Tillstånd eller ej så måste det väl ses som ganska drastiskt.

Dom står alltså och skjuter rakt upp i bona.
Vilken jävla tillställning.
Undra hur många som ramlar ner och hur många som ligger kvar i bobalarna??
Är det verkligen tillåtet och vad är det som gör att en kommun väljer detta makabra sätt att få bort Råkor?

Styrelsefråga kanske???
Thomas Svanberg: 4/5-10 20:23
Låter helt galet att det skulle vara tillåtet att mitt under häckningstid skjuta råkor!

Vi gör en koll från föreningen också vad som är sagt. Återkommer så fort jag fått reda på något.
Thomas Svanberg: 11/5-10 15:18
Helsingborgs kommuns samordnare för skyddsjägarna meddelar följande:
I Skåne är det allmän jakt på råkor under perioden 1 augusti t.o.m sista februari.
Under perioden 10 maj t.o.m 10 juni är jakt tillåten på råkungar.
Lars Unger: 11/5-10 21:30
O då skjuter man rätt upp i bobalarna.
Sanslöst.
Tack för upplysningen.
Ronny Johansson: 1/8-10 14:24
I år fick råkorna vara ifred i Kattarp
Lars Unger: 2/8-10 15:50
Ja det var underbart att höra Ronny.
O tjurfäktningarna är äntligen förbjudna i Katalonien.
Världen tar sig, både i Kattarp och i Spanien

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin