kof-forum

Äggplundrare i farten! 26/4-10 16:12
Följande händelse har precis kommit till min kännedom;

Några KOF.are var idag på eftermiddagen på plats vid Sandön. De ser en man och kvinna som vadar ut över Sandön och ut mot Själrönnen. Själrönnen är som bekant belagt med beträdnadsförbud året runt. Paret kliver upp på Själrönnen vilket får alla fåglar att lyfta. Efter en stund ser skådarna att paret verkar plocka med något som ser ut som fågelägg och att dessa läggs i en väska.

Dokumentationsfoto på paret tas och polis tillkallas. Polisen anländer och det visar sig att paret plockat på sig ägg från såväl knölsvan som ejder.

Vad visar då detta? Jo, trots att vi skriver året till 2010 finns det äggsamlare och att polisen bryr sig om våra samtal om övergrepp i naturen! Det är alltså inte fel att vara försiktig med att släppa info kring häckningar då det finns enligt min mening idioter som har ett stenålders tänk!

Tack ni som var på plats för ett mycket rådigt ingripande!
Skrivet av: Thomas Svanberg/Ordf  Skicka E-post till Thomas Svanberg/Ordf

Lars Unger: 26/4-10 21:12
Hemskt intressant att höra vad följderna blir/blev utav detta rådiga ingripande.
Förmodligen inte mycket, men skulle vara intressant att få ta del av efterspelet.
Vad var det för några människor?
Någon som kan informera lite kring detta??

Finns förnuft i ditt tänk kring info kring känsliga häckningar Thomas, tycker jag.
Å andra sidan är det bra när uppmärksamma ornitologer, med sans i skallen, finns ute och ser och hör när "stenålderstänkarna" kommer smygande. Dessa människor luskar oftast reda på var de attraktiva godbitarna finns, med eller utan hjälp och då är det bra om lite fler av oss som lämnat grottorna, finns ute i markerna.
En del av oss har ju Pilgrimsfalksvaktandet i klart minne, där flera incidenter kunde avvärjas eller rapporteras p.g.a. att vi fanns i närheten, när störningarna uppstod.

"Släppa info"- en svår avvägning som absolut tål att diskuteras.

E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger
Thomas Svanberg/Ordf: 26/4-10 22:19
Korrigering av mitt första inlägg.
Det rörde sig inte om man och kvinna utan om man och yngling.
Kommer förmodligen en artikel i morgondagens HD.
E-post till: Thomas Svanberg/Ordf  Skicka E-post till Thomas Svanberg/Ordf
Ronny Svensson: 27/4-10 07:38
Det blev ingen artikel i HD i dag om dom stulna äggen. Dom valde att lägga ut det på hd.se
E-post till: Ronny Svensson  Skicka E-post till Ronny Svensson
Thomas Wallin: 27/4-10 08:38
Jodå - det fanns en artikel på HD/NST:s Ängelholmssidor.

Bra jobbat Ronny!
Henrik Ehrenberg: 27/4-10 09:44
Jag instämmer i hyllningskören till de som agerade... :)
Ronny Svensson: 27/4-10 09:58
Det var inte bara jag utan även Rolf Svensson och Lennart Engman som upptäckte äggtjuvarna.
E-post till: Ronny Svensson  Skicka E-post till Ronny Svensson
Lars Unger: 27/4-10 10:36
Följ nu gärna upp vad resultatet blev utav detta agerande juridiskt, så att säga.
Kan väl inte räcka med att förövarna "fick gå och lägga tillbaka äggen" :-)
Skulle vara intressant att bli upplyst om konsekvenserna för förövarna.
Självklart instämmer jag också i hyllningskören till de som agerade, men en uppföljning av de inblandade i ärendet och vad övertrampet ledde till i slutänden gör det ännu mera hyllningsvärt.
Förmodar att de agerande står som anmälare till händelsen.
Då är det väl lämpligt att dessa herrar forskar i händelseförloppet.?.?
Vad skulle människorna med äggen till och vad blir/blev det för påräkning för brottet, skulle vara synnerligen intressant att få reda på.
Bra även som en upplysning vid framtida diskussioner för KOFs styrelse.

Någonting av dessa frågor går ju inte att utläsa av artikeln.
Det är heller inte så bra att "brottet" bara hamnar på HD.se, tycker jag. Når inte ut till allmänheten på samma vis över endast internet.
Kanske en liten blänkare i HD från KOFs sida, kunde vara på sin plats?
Men papperstidningarna på frukostbordet har (tyvärr) minskat kraftigt. Sedan är det ju upp till redaktionerna och sovra i nyhetsfloden. En del hamnar i tryck och en del i HD.se.
Äggtjuvarnas framfart, ansågs tydligen inte så allmänintressanta, att de fick plats i dagens tidningsupplaga av HD.
Thomas Svanberg/Ordf: 27/4-10 10:52
Om jag fattar min namne Wallin rätt så var det en notis i pappersupplagan HD/NST på Ängelholmssidorna.

Vi försöker sprida det inträffade så gott vi kan. Kommunekologerna i Helsingborg är informerade liksom Länsstyrelsen i Skåne. Notis är skickad till Skånes Ornitologiska Förening liksom Sveriges Ornitologiska Förening.

E-post till: Thomas Svanberg/Ordf  Skicka E-post till Thomas Svanberg/Ordf
Thomas Wallin: 27/4-10 11:14
Javisst - den här artikeln stod i papperstidningen i morse:

http://hd.se/angelholm/2010/04/26/agg-stals-fran-svanar/

Men Ronny, var såg du kustpipa nånstans
Lars Unger: 27/4-10 12:25
Ok Thomas W.
TACK! för upplysningen.

HD/NST upplagan.
Den "bonnatidningen" har vi inte här i Mölle :-)

Då minskar jag lite på min kritiska hållning, med en stilla undran, varför en så viktig notis inte finns med i HD/Mölleupplagan :-)
Skandalöst.

Thomas Svanberg.
Gott jobbat.

Mitt tänk till de hyllad hjältarna kvarstår dock.
Uppföljning av ärendet och redovisning, t.ex. här på forumet
Patrik Söderberg: 24/8-10 19:44
Någon som vet hur det har gått?

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin