kof-forum

Lokalnamn i Svalan 22/7-10 18:16
Nu har en ny våtmark dykt upp vid Kropp och vi börjar rapportera i Svalan. Känns som att det är läge att sätta ett namn på lokalen som sedan alla använder.

Själv gjorde jag felet tidigare för några år sedan (många fel sedan dess iofs:-)) då jag namngav en våtmark i Allerumsskogen för "Nya våtmarken". Hur länge är en våtmark ny...???

Jag har möjlighet att fixa i Svalan så att lokalen blir allmän, dvs alla kan använda den. Om man går in med sitt personliga login och lägger upp en lokal blir den inte åtkomlig för andra.

Nå, några namnförslag på våtmarken vid Kropp eller finns det några andra lokaler som vi önskar ordna som tillgängliga för alla?
Skrivet av: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg

Oskar Lindberg: 23/7-10 08:23
Kroppsvätskan
Karl G Nilsson: 23/7-10 09:00
Som du skriver bör man kanske kolla alla våtmarker med "nya" till en början. Sen blir frågan, har det tidgare funnits en "gammal" som är utdikad t ex, då kan man ju bara ge den det gamla namnet utan några nya eller gamla tillmälen. Som jag tidigare skrivit så har det funnits en gammal våtmark vid den sk nya mellan Bjärbolund och Stureholm.

Kan du ta fram de lokaler som har nya eller några andra tillmälen och där du tycker att vi skall enas om ett nytt namn eller i varje fall diskutera det hela. Lägg in lokalerna på forumet sen kan var och en av oss fundera och återkomma till dig.

Den nya dammen vid Kropp skall kanske heta Tåstarpa Flo/Äng? Här fanns tidigare en våtmark som omgärdade en gård med namnet Tåstarp. Observera jag är inte helt säker på den nya dammens läge. Det fanns också ett namn på en av bäcakrna som rinner igenom området, men jag kan tyvärr inte tyda detta helt fullt på den karta som jag har.

Bengt A, har ni inga bra gamla kartor på kommunen?
Lars Unger: 23/7-10 12:08
Underbart Oskar
Jag gillar verkligen "Kroppsvätskan"
Ett namn som snabbt etsar sig in i hjärnan och som man kan referera till med ett ständigt "smile" på läpparna.
E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger
Liselotte Andersson: 23/7-10 13:23
Hej!
Jag antar att det bla är min rapportering av nilgås igår från dammarna i Kropp som satt fart på diskussionen om namn.
'Nya våtmarken' använde jag eftersom jag sett att någon har använt det i KOF's obsbok tidigare.
Vad sägs om Tostarps våtmark, Kropp, eller alt Tostarpsdammen
(-dammarna)?
En bra fågellokal verkar det bli i varje fall :-)
Thomas Svanberg: 23/7-10 16:22
Pratade som hastigast med Bengt A och visst, området benämns som Tostarp men förmodligen är det en ringa krets som känner till det. Kropp däremot känns kanske bättre och är på ingalunda sätt galet. Just intill vid motorvägen heter det ju också "Kropps trafikplats".

Skall vi köra lokalen som Kropps våtmark? Oskars förslag är kanske lite väl häftigt?!

Jag skall sedan kolla om det är fler lokaler som har fått namnet "Nya" och föra fram dem.
E-post till: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg
Thomas Wallin: 23/7-10 16:53
Det finns tre nya våtmarker mellan Ängelholm och Starby som också borde få gemensamma rapportnamn: en vid E6/Höja trafikplats, en vid Höja boställe (har funnits några år) och en längs Rönneå öster om Starby.
Lars Unger: 25/7-10 15:40
Kropps våtmark låter bra och går inte att sammanblanda med annan plats.
Håller med om att Oskars förslag kanske var lite väl häftigt, men roligt var det och mycket träffande
E-post till: Lars Unger  Skicka E-post till Lars Unger
Thomas Svanberg: 25/7-10 20:30
Då ligger Kropps våtmark som en allmän lokal, dvs åtkomlig för samliga.

Har även ändrat "Nya våtmarken, Allerumsskog" till Allerumsskogs våtmark. Kanske inte bästa namnet men förmodligen bättre än föregående. Om någon har ett bättre namn så för gärna fram det. Obsarna som ligger inlagda på det tidigare lokalnamnet följer med om någon undrar.

Våtmarken som anlagts vid Stureholm och som flera rapportörer själv prickat in som ny lokal (5 st) har jag lagt in som Stureholms våtmark. Likaledes här - om någon har bättre namn så kom med det. Men känns angeläget att alla rapporterar från samma lokal så det inte blir galet.

Det finns inga andra lokaler som börjar på "Nya våtmarken" i Svalan.
Oskar Lindberg: 26/7-10 00:02
Kropps våtmark är ett bra namn. Övriga ändringar som du gjort Thomas är också förbättringar.

Det finns en allmän lokal i Svalan norr om Laröd som heter Småryd. Har denna hanmnat i fel position? Det finns ett lövskogsområde - grovt räknat - mitt i triangeln Allerum/Maria Park/Väla som heter Småryd. Är det denna lokal som hamnat snett i Svalan? Går det att ändra i så fall?
Karl G Nilsson: 26/7-10 20:04
Vad det gäller Stureholm, tycker jag att man borde ta det gamla namnet som fanns utmed bäcken som leder bort mot Lönhult. Fuglehults Måsen, Stureholm hette då St Fuglehult. Tidigare när Stureholmskogen hade en mer öppen karaktär kallades den även för Rögle mosse, misstankar om häckande jordugglor fanns i detta området.

Vad det gäller Allerums skog, här fanns också en mosse tidigare (var fanns inte det tidigare) tyvärr kan jag inte tyda texten på kartan men något i stil med "Tofta Måsen" vi kör på ditt förslag så länge. I gamla rapporter förkommer ofta namnet Nällåkra/Nällåkraskogen. är detta en mer korrekt angivelse. Ni gamla fältbiologer från Hbg vad anser ni, ni bodde antingen på tippen eller ute i Kulla-gunnarstorp/Allerum/Nällåkra.

Thomas Svanberg: 26/7-10 20:47
Finns det inte en by som heter Småryd? Finns i alla fall en vägskylt utmed vägen mellan Allerum och Ödåkra som förkunnar just Småryd. Tror att markeringen hamnat galet. Skall jag ändra?

Thomas W - har du några namnförslag på de 3 våtmarkerna i Ängelholm som du nämnde? Men den vid Höja boställe har jag för mig ligger under namnet Våtmarken Höja boställe.
Mats Peterz: 26/7-10 22:37
Jättebra initiativ att få till lite samordning på lokalnamnen så att vi alla talar "samma språk". Vore också trevligt om någon som besöker dessa nya lokaler bidrar med en kort beskrivning till KOFs fågellokalsida.
E-post till: Mats Peterz  Skicka E-post till Mats Peterz
Karl G Nilsson: 7/8-10 18:19
Thomas,

Om du inte redan ändrat Småryd, föreslår jag at du placerar pricken öven naturreservatet som heter detsamma som byn,
byn och reservatet gränsar intill varandra.
Thomas Svanberg: 8/1-11 12:00
G:A Lerberget finns nu upplagd som en allmän lokal, dvs det går att finna lokalnamnet vid sökning.
Thomas Svanberg: 13/2-12 22:09
På önskemål är nu Bruces skog upplagd som en allmän lokal i Svalan.
Om det är fler önskemål om att göra lokalnamn allmänna så bara låt mig veta.
Thomas Svanberg: 8/5-12 23:11
Stureholms våtmark är sedan en tid tillbaks upplagd som en allmän lokal i Svalan. Dvs söker du på lokaler så poppar den upp.

Bra om man använder denna lokal vid besök och rapporterar vad man ser inför kommande vindkraftverk i närheten.
Lars Hallbeck: 14/5-12 23:16
Jag besökte idag den av Thomas Wallin omnämnda våtmarken söder om Höjavägen och mellan E6 och Höja kyrka. En fin våtmark som borde ha något namn. Vid inrapporteringen på Svalan döpte jag den till Höja våtmark. Är det någon som har något annat förslag så är det OK för mig.
E-post till: Lars Hallbeck  Skicka E-post till Lars Hallbeck
Thomas Wallin: 15/5-12 23:09
Problemet är att det finns två nyanlagda våtmarker runt Höja. Den först färdigställda, belägen på Höja boställes marker, kallas också Höja våtmark i Svalan... Jag kontaktar ortsbefolkningen o kollar vad de kallar de båda lokalerna.
Thomas Wallin: 19/5-12 11:09
Peter Hansson, som är en av markägarna i Höja, föreslår att våtmarken vid motorvägen kallas Höja våtmark medan våtmarken vid Rönneå öster om Höja kallas Höja Boställes våtmark.
Lars Hallbeck: 19/5-12 21:49
OK! Då får vi be Thomas Svanberg ordna så de båda lokalerna blir allmänna med de föreslagna namnen.
E-post till: Lars Hallbeck  Skicka E-post till Lars Hallbeck
Paul Tufvesson: 20/5-12 12:32
Är det bara jag som tycker att det kan komma att bli förvirrande med så snarlika namn? Jag har dock ingen bättre idé själv.
E-post till: Paul Tufvesson  Skicka E-post till Paul Tufvesson
Thomas Svanberg: 21/5-12 22:27
Då är lokalerna allmänna och klara att användas i Svalan. De heter i tur och ordning från väster till öster; Höja våtmark, Höja Boställes våtmark samt Hjälmslunds våtmark.

Vill också passa på att uppmana att man vid besök i Christinelund (Helsingborgs kommun) använder just Christinelund och inte Döshult som lokal.
Genom att använda korrekt lokal spar vi mycken tid åt den Rrk-ledamot som har artansvaret och är den som skall reda ut antal och lokaler.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin