kof-forum

Snösiskan? vid N Häljaröd 1/11-10 23:55
Ja, fotona som är länkade till min notering i obsboken 1 november om möjlig snösiska talar sitt "tydliga" språk. Men är det överhuvudtaget möjligt att särskilja snösiska från gråsiska bara genom huvud- och framsideskaraktärer utan iakttagelser av övergumpen ("den vita sockerbiten")? För så uttalat artkarakteristisk är väl ändå inte övergumpen? T Svanberg gjorde, efter påseende av fotona, uttalandet att det troligen är en snösiska, men saknar iakttagelser av över och undergump (som jag i detta fallet inte kan uttala mig om).
Skrivet av: Thomas Terne  Skicka E-post till Thomas Terne

Johan Stenlund: 3/11-10 18:09
Den aktuella fågeln ser i mina ögon ut som inom variationen för en gråsiska. Relativt brett mörkt centrum på undre stjärttäckarnas centra och en näbb som kunde varit ändå mindre. Bägge arterna är ju som "vitast" nu på hösten i fräsch dräkt. Personligen tycker jag överlappningen är för stor för att behandla detta artpar som skilda arter.
Thomas Svanberg: 4/11-10 12:02
Nja, tycker kanske att näbben likväl kan sitta på en snösiska. Ögat, som ofta har lite "mongolskt" drag över sig hos snösiska ser bra ut på bildfågeln. Men visst skulle en bild på över respektive undergump vara önskvärd för att ytterligare dra mot endera art.

Gråsiska vs snösiska är väldigt komplext och överlappningen stor. Senare års forskning visar även att arterna samhäckar vilket inte gör det lättare att i fält eller för den delen på handhållna fåglar skilja dem åt.

Rapportkommittén för Skåne tog för något år sedan beslutet att inte plocka in blankett för rapporterade snösiskor. Detta utifrån den komplexitet som råder.

Framöver kanske rapporteringen för en förmodad snösiska blir "gråsiska - uppvisande karaktärer för snösiska"?

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin