kof-forum

Ovanlig? vit fågel 26/5-11 09:19
Igår (25/5) gick jag och en vännina Landborgspromenaden söderut. Mellan Ättekulla och Raus kyrka såg jag en skymt av en fågel som satte sig i en buske. "Oj, vilken vit duva" tänkte jag. Den flög upp igen och då såg jag att det inte alls var en duva. Vingar och stjärt liknade mest en falk. Den var mycket ljus men hade mörk (svart?) hjässa. Flykten var ganska fladdrig. jag hade tyvärr ingen kikare med mig.
Har någon sett denna fågel eller kan av min knapphändiga beskrivning hjälpa mig med vad det kan vara?
Hälsningar Birgitta
Skrivet av: Birgitta Kegel  Skicka E-post till Birgitta Kegel

Thomas Svanberg: 26/5-11 13:53
Hej Birgitta,
Undrar likväl om det inte var en tamduva ni såg? Tamduvor kan uppträda i de mest överraskande och udda färgkombinationer man kan tänka sig. Även storleken på dem kan variera kraftigt från skogsduvestorlek till mindre exemplar ner till storlek jämförbar med turkduva.

Jag hittar ingen falk som passar in på din beskrivning mycket ljus med mörk hjässa. Men det är alltid vanskligt att uttala sig utifrån en beskrivning och även på bilder

Thomas
Ronny Johansson: 27/5-11 17:05
För cirka en vecka sedan, såg jag en väldigt ljus skata i nämnda område. Den var vit till uppskattningsvis 75%.
E-post till: Ronny Johansson  Skicka E-post till Ronny Johansson
Birgitta Kegel: 30/5-11 08:29
Tack för era svar!
Tamduva tror jag inte på. Skatan låter däremot intressant.Såg den ganska kort men när jag nu tänker vit skata kan det stämma. Kul!
E-post till: Birgitta Kegel  Skicka E-post till Birgitta Kegel
Christer Strid: 30/5-11 23:59
Under "Fågelskådningens dag" på Fredriksdal, var det en familj som kom fram till oss och visade ett mobilfoto på för dom en obekant fågel. Det visade sig vara en nästan helvit skata. Bilden var tagen (någon dag innan) i de "södra delarna" av Helsingborg. Så det kan säkert vara samma fågel.
E-post till: Christer Strid  Skicka E-post till Christer Strid

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin