kof-forum

Rapphöna vs Vaktel 13/6-11 14:26
Vakteln som var en verklig raritet i början av KOF:S era, man drog faktiskt till Åstorp för att kryssa, har verkligen ökat i antal. Kollade i Svalan under senaste månaden, det går i grova drag en rapport av rapphöna på var tionde av vaktel. Sannolikt är rapphönan snart borta från Kullahalvön, hoppet står till Bjäre! Eller är det så att ni inte orkar rapportera rapphöns?
Skrivet av: Karl G Nilsson

Bengt Nilsson: 13/6-11 19:11
Hej KG!
Glädjande nog ser jag ett rapphönspar nästan varje dag
utanför mitt uterum,samt även minst ett par på fälten runt om gården i Gånarp,Ängelholm.
Mvh
Bengt Nilsson
Christer Strid: 13/6-11 19:19
Björn E och jag var ute (på delar av Kullahalvön) i natt och lyssnade . Vi noterade en del rara arter (t.ex. nattskärra, kornknarr och vaktel) men samtidigt också helt avsaknad av rapphöns. Inte en tillstymmelse. Kul att höra Bengt att det finns hopp!

Att artsammansättningen håller på att förändras är helt klart. Vi tyckte också det var mindre med nattsångare generellt, även om det förekom en del kärrsångare och näktergalar och någon enstaka gräshopp, så var det inte i någon "massupplaga". Och var tar ugglorna vägen? En enda kattuggla hörde vi. Inga hornugglor!!!

E-post till: Christer Strid  Skicka E-post till Christer Strid
Rolf H Hansson: 14/6-11 20:33
Såg min första rapphöna för i år i kväll. Den flög över väg 109 söder om Frillestad. Min uppfattning är att rapphönsen minskat i antal på senare år, ivf i södra delen av kommunen.
E-post till: Rolf H Hansson  Skicka E-post till Rolf H Hansson
Ulrik Alm: 14/6-11 21:40
Hallå Karl G! Bra påpekande - är själv slö med att rapportera rapphönan. Alltmer glest mellan kullarna, men att någon höna lyckas i Ornakärrskanten åt Ingelsträdehållet varje år vågar jag nog lova. Under vintern flyttar de upp på mer barblåsta fälten vid Nygård.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin