kof-forum

Olaglig måsjakt 10/7-11 16:05
Blev mer än lovligt förbannad,då jag läste söndagens HD.Personal från kommunens räddningsenhet jagade måsunge och fick den till sist dödad med spade uppe på det egna taket.Var det första gången, eller ännu ytterligare ett rutinfall.?Åligger sådana arbetsuppgifter på kommunens räddningspersonal ?Av fallbeskrivningen i HD kan man hitta fog för både en anmälan om djurplågeri och olaga jakt ,eller vad tycker Ni skådare?
Skrivet av: KjellD Högström

Lars Unger: 10/7-11 16:59
Tycker som dig Kjell. Artikeln visar på en mycket dålig toleransnivå kring andra varelsers rätt att finnas till. Synsättet på vissa fåglars rätt att vara och finnas till och tillvägagångssättet vid avlivningen är tyvärr mycket utbrett och bara måsarnas (då inte minst ungarnas) läten kan utlösa hat och aggressioner hos vissa individer av rasen Homo Sapiens.
Människan skapelsens krona
Karl G Nilsson: 10/7-11 17:15
Vad som är än mer allvarligt är att fiskmåsen minskar kraftigt i vårt område, i detta fall den yttre delen av Kullahalvön. På trettio år har antalet kusthäckare minskat från 28 par till 0 par, egna observationer och SkOF:s kustinventering. De som tycks lyckas med häckningarna är takhäckarna!! Så gäller även de får par av takhäckande fisktärnor som finns hemma omkring, de lyckas ofta med sina häckningar. Sen finns det ju också takhäckande strandskator och gråtrutar. Är det dags att börja fridlysa taken?
Kjell-Åke Hall: 10/7-11 20:12
Håller med dig Kjell.Detta tycker jag genast skall polisanmälas av styrelsen.Det är beklämmande att läsa hur Ängelholms kommun agerar i dylika frågor.Går det till på samma vis i andra kommuner.
Lars Unger: 11/7-11 13:07
Kalles tänk är sannerligen något att fundera över. Har också noterat att vitfågelhäckning längs Kullens branter numera är en sällsynt företeelse. Vad det beror på kan man ju fundera över. Det ena eländet tar ju dock inte bort vikten av att framhäva det andra. Håller med Kjell-Åke. Polisanmälan av Ängelholms kommuns nesliga agerande känns väl motiverat tycker jag också.
Kjell-Åke Hall: 11/7-11 18:17
Fågelskyddskommitén.Vad tänker ni göra?
Börje LÖfblad: 11/7-11 23:35
I HD,

I går skrevs i HD, att man fått många insändare om måsen, men inget publicerades.

Detta liknar rovfågelsförföljelsen för femtio år sedan.

Våra vanligaste fåglar - kråkor, råkor, skator och måsar - förföljs på ett barbariskt sätt.

Den ansvarige för spadmordet mste få si en minnesbeta.

Visst finns det många som vill utrota dessa fåglar, men det får inte stoppa oss fågelvänner.

Vad är det förresten för snack, att man skall stick hål på äggen i boplatserna.

Börje
E-post till: Börje LÖfblad  Skicka E-post till Börje LÖfblad
Henrik Ehrenberg: 12/7-11 17:18
Jag ska undersöka saken närmare och rådfråga regional expertis. Det står var och en fritt att göra en polisanmälan...

/Henrik
Karl G Nilsson: 12/7-11 18:42
Henrik, Skof borde kanske driva frågan, skyddsjakt förespråkarna lever nog kvar i det förgångna. Antalet häckande par runt Kullaberg har jag nämnt tidigare. I boken Hallands Väderö skriver Ekstam och Forshed angående fiskmåsen, 1937 3989 par, 1963 130 par, 107 par i början av 80-talet (Skofs kustinv), 2005 40 par och idag??

Gråtruten verkar också vara på samma väg, 1963 8000 par. 2005 1110 par.

Havstruten nådde sitt maximum i början av åttiotalet med 533 par, 2005 334 par.

Hade man tillåtit skyddsjakt på några andra arter än kråkor, storskarvar och måsfåglar om populationerna hade minskat lika kraftigt??

Henrik Ehrenberg: 12/7-11 19:20
Karl G Nilsson, du har läst mina tankar. Jag är ju förtroendevald även i SkOF och har lyft detta ärende även där. "Regional expertis" = SkOF styrelse. Inventeringssiffror är bra att ta till när det är dags att argumentera.
Lars Unger: 13/7-11 13:52
Detta tänk som ni utvecklar (Kalle och Henrik) är nog så gott, men fråntar inte en polisanmälan av Ängelholms kommuns anställde, som idkar skyddsjakt med en spade på kommunens fastigheters tak. Alla kan göra en anmälan, men det ser bra ut om en förening, i detta fallet KOF står bakom en dylik anmälan. Lite mera kraftfull markering än om en enskild person lägger in en anmälan. Känns till stor del som en av föreningens förpliktelser, att värna om att sådant här ofog mot våra fågelvänner, inte går omärkt förbi. Behövs ingen "expertis" utifrån, för att ta ett beslut om en anmälan av någonting som skett inom vårt rapportområde tycker jag.
Kjell-Åke Hall: 13/7-11 16:44
Min tanke har hela tiden varit att en polisanmälan från föreningen skulle vara mera verksam än en privat anmälan.Därför hoppas jag att föreningen och fågelskyddskommìten skall verka.
Lars Unger: 14/7-11 19:52
Topp Kjell Åke.
Fan vad många ordet "anmälan" jag fick med i mitt förra trådinlägg
Var jag för upphetsad eller har jag inte fått tillräcklig utbildning i den svenska språkläran kanske?
Det låter under alla omständigheter inte riktigt klokt, vid genomläsning så här i efterhand.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin