kof-forum

Vinterfält för Kornsparv 11/12-05 17:19
Fantastiskt med framgången för kornsparvprojektet i sydostskåne med minst 180 ex sistlidna vinter. Klart man tänker att detta vore väl något för KOF. Döm om min förvåning när jag ser i senaste Anser att vinterfält redan är i ordningställda "vid Höganäs". Det är såklart fantastiskt positivt. Men varför har vi som bor här inget hört? Är det bara jag som missat denna viktiga information? Eller är det något som sker ovanför huvudet på KOF?
Bara att hålla tummarna och hoppas att projektet krönes med framgång.
Skrivet av: Göran Cederwall  Skicka E-post till Göran Cederwall

Mats Peterz: 12/12-05 19:42
Fältet kom till på kornsparvsprojektets initiativ och undertecknad förmedlade kontakt med den lantbrukare i närheten av Buskeröd, som i Nordväst senast hyste kornsparv på sina marker. Fältet liger norr om Viken. Kör Prästavägen från Viken norrut mot Jonstorp. Efter ett par km, sväng höger mot Ingelsträde. Fältet ligger på vänster sida efter ett par hundra meter. Har själv inte haft möjlighet att kolla om där finns några kornsparvar. Lycka till!
Johan Stenlund: 13/12-05 15:35
"Fältet" är en 10 m bred och ett par 100m lång remsa oskördat korn längs med en trädridå. Det kan säkert locka till sig mer fågel om kylan kommer. Idag fanns där ett tiotal bofink, några bergfink, 10 gulsparv och ett gäng pilfinkar. Ett gott initiativ som KOF fram till nu varit ovetande om!
Thomas Svanberg: 13/12-05 16:53
Kanske läge att mana till viss försiktighet så det inte ränner en massa folk ute i fältet? I övrigt kan jag bara hålla med om att det är ett mycket gott uppslag och det vore härligt om vi fick tillbaka vår stam av kornsparv även i Nordväst!
Mats Peterz: 4/1-06 20:51
Har haft tillfälle att titta till "vinterfältet" de senaste dagarna. Fick inte korn på någon rar sparv men väl ett par hundra gulsparv samt flertalet bo-, berg-, grön- och pilfink. Därtill några vinterhämpling och 1 steglits. Om snön ligger kvar och det kyliga vädret fortsätter kan det vara värt att besöka platsen. Som påpekats ovan bör man spana från vägen och inte ge sig ut i fältet.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin