kof-forum

Rödhake 21/1-06 12:20
Hejsan !!
Har haft besök av rödhake nu i tre dagar i sträck. Besöken av rödhaken var den 19, 20 21 januari och i Åsljunga. Är inte rödhaken flyttfågel ? Kommer den att överleva ?
Hälsningar Irene Petersen
Skrivet av: Irene Petersen  Skicka E-post till Irene Petersen

Christer Strid: 21/1-06 15:24
Jo det stämmer att rödhaken är en flyttfågel. Men det är också snarare en regel än ett undantag att vissa individer av arten försöker sig på att övervintra. Det kan gå bra om vädret är OK, men med rådande läge faller oddsen mycket kraftigt att det skall lyckas.
Bertil Magnusson: 21/1-06 16:19
Jag har oxo en Rödhake här i Bjuv, vi matar den med havregryn så den den verkar att klara sig.
Mikael Olofsson: 5/2-06 17:56
Talgbollar fungerar bra till rödhaken på mitt fågelbord, så länge dem inte är alltför hårda.
Henrik Johansson: 4/1-09 23:29
Jag kan inte minnas att det någon vinter under den tid jag kollat fågel varit lika "nedlusat" av rödhakar som det är denna vinter. Det har inte någon betydelse om man befinner sig i skogs-, stads-, kust- eller landsbygdsmiljö. Här i Ängelholms stad t.ex. hör och ser man rödhakar om inte i varje trädgård så åtminstone i varje kvarter, ibland mer än en åt gången. Vid en tur på yttre Bjäre idag roade jag mig med att försöka hålla koll på hur många jag såg. Totalt 18 i Torekov, flest längs kusten men även inne i byn på hustak och vid fågelbord. Minst 6 ex bara kring hamnen i Rammsjöstrand samt ytterligare någon längs vägkanten mitt ute på Bjäres landsbygd. KOF-inventeringen visar bara till en väldigt liten del hur många som verkligen finns. Det måste övervintra många tusen rödhakar bara i Nordvästskåne denna vinter. I vilket fall, väldigt kul är det. Rödhaken är ju en mycket charmig fågel.
Betil Magnusson: 6/1-09 09:17
Jag har oxo en Rödhake här i Bjuv på Hagströmsgatan
som vi matar med riven Cocos och Havregryn
och den är en pigg krabat.
Nick Gräntz: 6/1-09 15:11
Ett tips till er som matar rödhakar.Kokosflingor är bra mat för en insektsätare som rödhaken.Innehåller mycket fett.Talgbollar är sämre när det är riktigt kallt,blir stenhårda.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin