kof-forum

Trut 10/2-06 17:41
Såg förra lördagen en trut som jag tycker ser ut som en kaspisk, men ändå inte. Lägger därför ut bild på truten i galleriet (http://www.kof.nu/galleri/index.html)
Skrivet av: Peder Winding  Skicka E-post till Peder Winding

Thomas Svanberg: 12/2-06 19:53
Alltid vanskligt att sia om arttillhörighet utfrån en bild. Dock tycker jag att det är något som inte stämmer för en kaspisk trut. Såg du några andra karaktärer i fält Peder vilka inte syns på bilden (stjärtteckning, vingundersida, terialer, etc)? Det har sedan slutet av förra året funnits en kaspisk trut vid Råå hamn och vid något tillfälle även 2 fjolårsfåglar (se bla bilder i galleriet samt på Svalan). Det är dock många gråtrutar som vid den här tiden på året ser aningen avvikande ut så det gäller att vara försiktig!
Patrik Wantzin: 12/2-06 20:49
Jag stannade också till på ovanstående trut i lördags eftermiddag, fick några taskiga bilder på långt håll, på dom ser man att den visserligen har "bra" fjällvråksstjärt men armhålorna och undersidan på vingarna verkar mörka. För min del går den som trut. Luriga rackare.
Mikael Olofsson: 16/2-06 18:39
Borde inte en kaspisk fortfarande ha antydan till vingband på större täckare, samt något ljusare grå rygg. Dessutom ser väl näbbvinkeln (gonysen) lite väl stor ut. Kan verkligen en kaspisk trut se ut så här? Vara så här avvikande? Den ser åtminstone ganska "kaspisk" ut vid första anblicken.
David Erterius: 20/2-06 00:31
I mina ögon är det helt klart en ung kaspisk trut du har plåtat Peder! Den har förvisso ganska kraftigt tecknade mantelfjädrar och skapularer men det är helt inom variationen. Huvudet och näbben på den här fågeln är perfekt för kaspisk! Lägg märke till toppigt huvud med flack panna och flackt sluttande näbb med klen gonysvinkel. Vidare är ögat typiskt för kaspisk: en lite "yrvaken" uppsyn skapas. Notera även den nya inre större armtäckaren (uppvisas endast sällsynt av unga gråtrutar)! Mörka vingundersidor betyder egentligen inte så mycket då vissa unga kaspiska faktiskt uppvisar rätt mörka vingundersidor, dock aldrig så mörka som hos gråtrut.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin