kof-forum

Hyresgäster 30/3-12 16:30
Har dom fått problem med GPS:en
Var är alla våra starar ?
Vid denna tiden brukar det flöjtas o visslas för fullt här hemma i Axtorp / M Lj, men hitintills har jag endast sett flockar flyga över här, samt att en del har suttit på ledningar i närheten.
Är detta ngt som fler har lagt märke till ??
Skrivet av: P-O Homgren  Skicka E-post till P-O Homgren

P-O Homgren: 8/4-12 11:32
Idag, 8 april, påskdagen, fortfarande inga starar som funderar på att häcka här hemma.
Sädesärlan kom för ca 1 vecka sedan. o kollar läget.
Normalt skulle här vara starar de två sista veckorna i mars. Har någon annan lagt märke till minskande antal starar???

P-O Holmgren
E-post till: P-O Homgren  Skicka E-post till P-O Homgren
Karl G Nilsson: 9/4-12 08:25
Staren var en av de vanligaste häckfåglarna på Kullaberg när KOF genomförde den första inventeringen 1974, från 1984 till 2004 försvann 75% av beståndet, endast 27 par fanns kvar 2004. Populationen tycks halveras vart tionde år. Har själv en punkttaxering på berget sedan många år och jag är vädldigt nära ett första blankår! Tyvärr ser det nog ut så här på många platser i Sverige. Enligt Svensk Fågeltaxering sker de största minskningarna i Sydsverige.
Lars Unger: 10/5-12 10:39
Ja det är mycket, mycket tragiskt. Upplever att jag numera lever i en starfri by (Mölle). Inte hört en enda sjungande stare i byn denna vår.
Karl G Nilsson: 6/6-12 17:02
Som jag befarade var jag när ett första blankår i min punkttaxering, tyvärr sågs eller hördes inte inte en enda stare vid dagens taxering. En annan art som man vant sig vid på Kullen är rosenfinken, även denna art saknades i protokollet, för första gången sedan 1984. Rosenfinkens bestånd på Kullaberg tycks ha kulminerat i mitten av 1990-talet. Dock hörde jag några enstaka ex utanför punkterna.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin