kof-forum

Västraby 10/5-12 14:32
Fantastisk kväll efter regnet den 9 maj. Solen bröt fram och ångade jorden på fälten vid Västraby gård. De två Fjällpiparna fanns kvar tillsammans med några Ljungpipare. Mängder med Ladu och Hussvalor över fälten. Sånglärkor sjöng för full hals. Tofsvipor flög runt med sitt jamande läte. Njutningen var total. Plötsligt kommer jag att tänka på att om något år är hela bygden förstörd av 14 150m! höga vindkraftverk. Trots besök på Sandön, Rönnen och Ornakärr kunde jag inte släppa tanken på att något sådant får hända. Sorgligt i mina ögon.
Skrivet av: Peter Bjurenstål

Hans Nordius: 11/5-12 14:02
Historien har ju vid flera tillfällen visat hur illa det kan gå när människan bygger torn som ska nå himmelska höjder. Om vindkraftverken skulle bli 14 km höga (som Peters siffror lite skämtsamt kan tolkas) skulle hela Kullabygden verkligen ligga risigt till. Men 150 m är illa nog mitt på rovfåglarnas motorväg i flyttningstider.
Thomas Svanberg: 21/5-12 15:43
En tråkig bild på skördat offer för vindkraftverk finns på Svalan http://www.artportalen.se/birds/gallery_imageinfo.asp?imageID=392053

Vi får hoppas att verken vid Rögle och Västraby inte dräper för många genomflyttande och för den delen i området häckande rovfåglar. Fast som företrädarna och den anlitade fågelkonsulten sade "vindkraftsverken utgör inget hot på populationsnivå..."
E-post till: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin