kof-forum

Fågelholkar 3/6-12 17:08
Jag bor i ett hus i helsingborg (ringstorp) och försöker förtvivlat sätta upp fågelholkar men det kvittar hur jag än placerar dessa holkar är det endast en holk som har inneboende. Finns det någon vänlig själ i föreningen som skulle kunna tänka sig hjälpa mig med utplaceringen av holkarna så att vi näst år kan få lite fler inneboende.
Skrivet av: Ulf Marksell  Skicka E-post till Ulf Marksell

Ulrik Alm: 3/6-12 18:05
Hej Ulf! Holkuppsättning - med olika modeller - har roat mig i hela mitt skådarliv. Att försöka "tänka" som en fågel, räkna ut var de vill bosätta sig.
Nu är ju årets säsong, om än inte över, långt liden. Men om du vill kan jag tänka mig att göra ett "hembesök". Kalendern kan vara lite trång, men hör gärna av dig via mejl till mig; alm.ulrik ( )telia.com
Christer Strid: 3/6-12 18:48
Hej Ulf! Bor lite norr om dig (i Mariastaden) och vi har för tillfället 7 holkar i vår trädgård. Årets häckare är ett par talgoxe (där vi precis ringmärkt 8 ungar) samt en häckning av pilfink (har inte kläckt ännu). Dessutom hade ett par koltrast hittat in i vårt cykelskjul, men där har troligen en katt varit framme.

<br>Två häckningar tycker jag är en bra utdelning. Något år har grannens holk passat bättre = "nollresultat" i vår trädgård. Och då undrar man ju varför ...?</br>

<br>Det kan va många faktorer som har sin inverkan på häckningsresultatet. Höjd och riktning brukar inte ha så stor betydelse, men däremot direkt solljus, dvs rent söderläge om det inte är i skydd, bör man undvika. Flera par av samma art brukar heller inte fungera och får man in t.ex en väldigt revirdomnat art, t.ex. svartvit flugsnappare, ja, då kan den "hålla rent" på andra arter. Predatorer som katt och skata kan också ha en viss inverkan. </br>

<br>Ge inte upp - dom kommer och nappa på Ulriks erbjudan, han kan knepen. </br>
E-post till: Christer Strid  Skicka E-post till Christer Strid

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin