kof-forum

Var försiktig. 9/6-12 17:34
Med tanke på de äggsamlare som avslöjats i dagarna.

Ibland reagerar jag på att man i Svalan, KOF:s obsbok eller andra nya media anger häckningskriterier eller annan information som kan tyda på häckning. Det måste vara enkelt att vara äggsamlare idag, man behöver ju inte ens vara i fält, allt är uppdaterat via nätet i nutid. Tids nog kan man publicera häckningsfynd. Sen är det givetvis upp till var och en att avgöra risken och inga onda tankar eller ord skall falla på de som håller tyst om känsliga häckningar, trots att kanske många andra vill se arten.

Gustaf Rudebeck skrev till Kullabergs natur om en häckning på Kullen av mindre flugsnappare, 1960, den första i Skåne. " det synes lämpligt att därvid icke precisera lokalen alltför noggrant......... risken att häckningen....kommande år -blir störd.

Klokt skrivet och fyndplatsen har alltid förbryllat mig, men nu vet jag varför.

Läs mer på http://www.sofnet.org/
Skrivet av: Karl G Nilsson

Björn Fredriksson: 21/6-12 07:45
Och jag förstår inte hur radio och tidningar kan berätta att man kan få upp till 1 miljon Euro för ett ägg. Den frestelsen är det många som har svårt att motstå. När jag bodde uppe i Norrland så vimlade det av utlandsregistrerade bilar med stegar och annan klätterutrustning på takräcket varje vår.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin