kof-forum

Holkar - dålig beläggning 8/6-13 11:21
Hemma i trädgården finns tiotalet holkar. Mycket skral beläggning i år, framförallt av pålitliga hyresgäster som talgoxe och blåmes. Har något ynka pilfinkspar. - Hur ser det ut på annat håll?
Skrivet av: Ulrik Alm

Åsa o Christer Strid: 9/6-13 17:54
Vi har nog ganska "normal" beläggning, talgoxe (7 ungar ringmärkta), samt pilfink i två holkar. Dessutom har vi fått ny hyresgäst i vår gavellåda. Tornfalkarna har övergivit oss (även om dom utnyttjar lådan som vintertillhåll) och istället har paret skata flyttat in. Dom hade stort bekymmer med att fylla lådan med lämpliga grenar, men nu verkar allt vara på plats. Får väl se om det resulterar i några ungar.
E-post till: Åsa o Christer Strid  Skicka E-post till Åsa o Christer Strid
Mats Ljunggren: 9/6-13 22:04
Det är i regel alltid dålig beläggning i mina holkar, sju st, i vart fall av de avsedda gästerna. Bara den allra äldsta, en gjuten betongholk från 70-talet, brukar ha ett blåmespar. Den allra nyaste, en standardmodell i trä som jag satte upp i höstas, är också bebodd i år. Där häckar talgoxe. Härom året skulle jag undersöka om det var något fel på de andra holkarna. Det visade sig att ett par stycken visst var bebodda, inte av fåglar men av fladdermöss. De ska ju också ha någonstans att vara så jag lät det bero.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin