kof-forum

Fiskgjuse i sädesfält 24/5-16 21:10
Efter en runda i Christinelund såg jag något av det märkligare slaget. När jag svängt ut på vägen från parkeringen såg jag nästan direkt något vitt och brunt som stack upp ur ca 2 dm växtlighet på fältet, avstånd endast 10-20 meter från vägen. Jag hann tänka både en och annan spännande tanke innan jag fick stopp på bilen och upp med kikaren. Till min stora förvåning visade det sig vara en gjuse som satt där, med bara övre delen av kroppen synlig. Den såg verkligen helt malplacerad och bortkommen ut. Den lyfte nästan direkt och då fick jag överraskning nummer två; den hade något mörkt och smalt hängande i klorna, jag kan inte ta gift på det men det såg ut som en orm!
Har någon annan av er sett något liknande?
Skrivet av: Paul Tufvesson  Skicka E-post till Paul Tufvesson

Ulrik Alm: 24/5-16 23:11
Hej Palle! Intressant! Med cirkelgäng på vandring i Vegeholm igårkväll stötte vi upp - från trädsitt, förvisso - en fiskgjuse med horngädda i klorna. Orm och horngädda kan ju skilja sig åt storleksmässigt, men som sagt; originellt att läsa din obs så här "dagen efter". Orm var nämligen det första som dök upp i huvudet när gjusen lättade.
Paul Tufvesson : 24/5-16 23:41
Hej Ulrik! Min obs var iofs från i söndags, men ja, hade också horngädda som alternativ. Men den såg ganska klen, liten och "sladdrig" ut. Det, i kombination med att den lyfte från fältet, gjorde att det låg nära till hands med orm. Men orm eller ej, bara det att den satt mitt i klorofyllen på ett sädesfält tyckte jag var udda. Funderar på om Beredskapsmuséets uppvisningsdag kanske stressade den till en "nödlandning"; det sköts med både tunga och lätta vapen mindre än en km bort. Lägg därtill en lågsniffande Spitfire som förvisso gjorde MIN dag, men knappast gjusens.
E-post till: Paul Tufvesson  Skicka E-post till Paul Tufvesson
Ulrik Alm: 26/5-16 23:07
Håller med dig Palle, gjuse i spenaten är onekligen udda. - Men så är det ibland - tada, Palle

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin