kof-forum

Skadad fågel- ingen hjälp 22/7-18 13:24
Var ute vid Sandön igår kväll då jag kl 19.20 blev uppringd av min fru och dotter som hittat en skadad fågel på vägen under viadukten i Höganäs. Fågeln låg på buken med vingarna ihopfällda och flämtade med halvöppen näbb, gjorde försök till att häva sig på sina vingar men kunde inte resa sig på benen som låg lamt utsträckta under kroppen. Med tanke på fyndplatsen är det troligt att den hade kolliderat med en bil. Dottern och hustrun undrade vad de skulle göra och jag kollade på KOF:s hemsida under FAQ och hittade numret till KFV:s (Katastrofhjälp Fågel och Vilt) lokala rehabiliterare som hade telefontid fram till kl 20. De ringde kl 19.24 och rehabiliteraren frågade hur den såg ut, de svarade ’vit med ljusgrå ovansida’, kontaktpersonen ställde inga följdfrågor som hade kunnat hjälpa till att åldersbedöma fågeln, såsom färg på näbben, färg på ögonen osv utan sa bara att det då var en trut ungfågel som höll på att lära sig flyga, och uppmanade dem att flytta den bort från vägbanan och därefter låta den ligga. De gjorde som KFV-rehabiliteraren sa och flyttade in fågeln till gräsområdet intill vägen. Min dotter ringde upp mig igen och berättade om samtalet, jag bad om att få se bild på fågeln och fick via sms se en filmsnutt där jag kunde konstatera att det var en vuxen gråtrut. Min fru och dotter ringde då upp KFV igen, nu var kl. 19.51, och när de förklarade att de hade pratat med en fågelkunnig person som intygade att det var en adult gråtrut sa rehabiliteraren bara ”ok”, följt av tystnad varpå min fru frågade vad hon skulle göra och personen svarade kort: ”då låter man den ligga”. Min dotter frågade om man skulle ge den vatten men rehabiliteraren avrådde från det. Därefter avslutades samtalet. Min dotter ringde tillbaka till mig och jag bad henne ringa en veterinär vi känner men hon fick tyvärr inget svar där.

Nu på morgonen åkte vi till platsen och gråtruten låg död, vingarna utfällda åt sidorna med en del vingpennor uppvikta och halsen bakåtböjd. Sannolikt hade den under natten kämpat för att ta sig därifrån men gått en plågsam död till mötes.

Man frågar sig hur man som icke fågelkunnig (som min fru och dotter) skall bete sig när man kontaktat KFV för att få hjälp med en upphittad skadad fågel. Hade det gällt en ungfågel hade rehabiliterarens råd varit rätt, men i detta fall visade rehabiliteraren inget engagemang utan svarade bara kort, ställde inga följdfrågor för att säkerställa ålder, och inte heller när min dotter med min hjälp berättade att det rörde sig om en adult fågel fick de någon hjälp.

Denna uteblivna hjälp innebar att fågeln dog, vilket den kanske gjort ändå, men hade någon tagit sig tid att titta på den (vi hade gärna kört den till rehabiliteraren men blev aldrig ombedda att göra det) hade kanske fågeln sluppit lida.

Utifrån den här händelsen ställer jag mig frågande till nyttan med att kontakta KFV, när man uppenbarligen inte får relevant hjälp.
Och anledningen till att jag skriver här på KOF-forumet är att KOF har länk till KFV och kontaktuppgifter till deras lokala rehabiliterare på sin FAQ: ”Vart vänder jag mig om jag hittar en skadad fågel?”. Eventuellt finns det alternativa hjälporganisationer förutom KFV som KOF kan länka till i stället? Kanske också bra att komplettera med mer generell info på KOF-sidan om vad man ska tänka på då man hittar skadad fågel, i stället för att enbart länka vidare till den info som finns på SKOF:s hemsida?

Vi är nog många som vill hjälpa till i sådana här situationer, oavsett kunskaper, men när inte ens ”experterna” kan hjälpa till så fungerar det inte.
Skrivet av: Dan Persson

Christel Hellman: 22/7-18 21:14
För några år sedan råkade jag ut för ngt. liknande. En morgon påträffade jag en stor havstrut vid vägkanten på gatan därhemma. Den var allvarligt skadad, kunde inte förflytta sig. Fick hjälp att få in den i bilen och körde därefter upp till Din Veterinär i Helsingborg. De tog hand om den och undersökte den. Tyvärr gick den inte att rädda så den fick somna in. Att ta ett vilt djur till veterinär är avgiftsfritt. Så tveka inte. Har gjort på det viset med en del andra smådjur också.
LYCKA TILL.
E-post till: Christel Hellman  Skicka E-post till Christel Hellman
Anna-Lena Harmsund: 26/7-18 20:16
Här kommer några svar på funderingar i "tråden" ovan.

KOF har inte fått uppgift att det finns några andra hjälporganisationer i vårt område. Däremot har vi haft kontakt med KFV, så att vi lämnar rätt information på vår hemsida.
Om man går in på FAQ - vart vänder jag mig om jag... hittar en skadad fågel, så finns där inte bara länkar till SKOF's hemsida. Man kan även hitta länk till KFV och om man klickar på texten "Läs mer här", så finns det lite info om hur man kan gå till väga osv...
http://www.kof.nu/foreningen/kfv_i_kofomradet.html

Ni verkar missnöjda med den hjälp ni fick (eller inte fick) av KFV. Om ni inte redan har gjort det, så jag tycker att ni ska kontakta dem och ge direkt feedback samt ställa era frågor till dem. Det känns viktigt att de får veta vad som hände och de kanske kan svara på något av det ni undrar.

// Anna-Lena Harmsund, KOF's styrelse

E-post till: Anna-Lena Harmsund  Skicka E-post till Anna-Lena Harmsund
Dan Persson: 28/7-18 14:20
Vi har kontaktat KFV också och fått bra svar från dem där de beklagar det bemötande min dotter fick från den lokale rehabiliteraren.
P-O Holmgren : 13/8-18 18:00
Råkade se inlägget, kom att tänka på en händelse för något år sedan.
Gick en runda med en runda med hunden, och upptäckte en sångsvan mitt ute på en gräsvall. Tyckte det var ngt märkligt beteende/plats att vara på.

Något dygn senare så hade vi sångsvanen inne i vår trädgård.

Fick hjälp av någon från kof som hade telnr till KFV, men fick ingen direkt hjälp eller förslag på lämplig åtgärd från deras sida.

Efter lite arbete med att mota iväg svanen lyfte den någon meter och klarade av vägen och landade i gräsvallen igen. Sen sågs den inte mer.
(intill gräsvallen finns en liten damm).

Så KFV tycks ju inte ha så mycket att komma med vid sådana tillfällen.

E-post till: P-O Holmgren  Skicka E-post till P-O Holmgren
Ulrik Alm: 14/8-18 13:50
Alla goda hjärtan ovan, en liten reflektion bara. (Som inte alls fritar någon från att svara vänligt och korrekt när någon ber om fågelhjälp). Jag är inte själv aktiv inom Kfv, men har mött representanter vid olika tillfällen. Lägg märke till; allt arbete utförs ideellt, inte sällan med utlägg från egna plånboken (resor, utrustning, mat etc). Har anat bedrövelsen - och lust att helt lägga av - när man upprepade blir utskälld för att inte bry sig. "Är det bara rovfåglar som gäller, inte duvan nere vid stationen.." o s v i denna stil. Tacka för insatser som görs och förstå - det gör ni säkert... - att det inte finns någon jourservice och att insatser också - ibland kan jag tänka mig - prioriteras utifrån arter.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin