kof-forum

Kof-dagen 16/9-18 17:08
Deltog i dagens Kof-evenaemang som var mycket trevligt med glada trevliga människor. Inbitna skådare flera mindre ivana. Fint väder och bra sträck av främst ormvråkar. När vi lämnade så reflekterade vi hur dagen varit och kom ganska snabbt in på frågan, var finns alla yngre påläggskalvar? Vad jag känner till finns det 4-5 yngre skådare och de håller sig i åldersspannet 30-40 år.Sara är yngre men otroligt ensam.Personligen tycker jag det är fantastiskt att så många seniorer ägnar sig åt denna fantastiska hobby, men på sikt ser det dystert ut. Med tanke på hur det såg ut i åldersfördelningen så undrar jag lite hur det ser ut om låt säga om 15-20 år? Finns föreningen kvar då kanske många lämnat in, och kanske de flesta inte orkar med föreningsliv och exkursioner. Ja, jag vet att det är värdelöst att hamna i negativa tankar, men det kvittar var du skådar. Falsterbo, Öland. Likadant. Finns någon strategi i föreningen om dessa frågor? Vänligen Peter
Skrivet av: Peter Bjurenstål  Skicka E-post till Peter Bjurenstål

Rasmus Henriksson: 16/9-18 18:04
Trots att jag börjat känna mig ganska gammal de cirka 2 sista åren så tillhör väl jag till de yngre du nämner... 28år. Men när de kommer till skådningen så känner jag mig oerhört ung. Sällan jag stöter på folk som är yngre än mig.

Varför jag då inte kom på evenemanget? Dels det att jag är lite folkskygg, men också det du säger, för att de är ganska snålt med folk i min ålder. Absolut inget fel på alla gamla rävar, men hade varit roligare att gå om där var mer folk i min ålder. Så egentligen är de ”fel” att jag inte gick på evenemanget.

Framtiden då? Ja, jag brukar med tänka på hur de blir om 15-20år. Hur många är då kvar i föreningen? Hur många medlemmar finns det idag i föreningen som är under 35-30år?
E-post till: Rasmus Henriksson  Skicka E-post till Rasmus Henriksson
Thomas Svanberg: 18/9-18 08:04
Min egen start i föreningen skedde runt 1982 tillsammans med Henrik och Mats. Vid denna tiden var vi de yngsta och föreningens påläggskalvar. Redan då var det en fråga som var uppe. Snittåldern var hög och skulle föreningen överleva de närmsta 20 åren? Det kan vi lugnt konstatera att föreningen gjort och kan dessutom stoltsera med de högsta medlemsantalen i föreningens historia.
Jag har sedan haft förmånen att få verka i föreningens styrelse under många år och diskussionen om föryngring har mer eller mindre alltid varit en fråga som diskuterats. Men likväl har det naturligt spätts på med yngre förmågor och tänker på Peder, Klas, Sara, Linnéa med flera som har börjat skåda.

Vi skall inte luta oss tillbaks och tro att allt löser sig men kruxet är hur man gör för att fånga upp de yngre och skapa ett intresse kring ornitologi som blir bestående? Det är många av KOF:s medlemmar som förutom sitt medlemskap även verkar i andra sammanhang som fångar upp ungdomar såsom Fältbiologerna och de lokala Naturskyddsföreningarna. Vi har ju även lärare bland våra medlemmar som gör ett fint arbete att överföra fascinationen kring fåglar till elever. Ett härligt exempel på det är Henrik Johansson som hade sin klass med ut i fält för några år sedan i Hasslarp och visade ringmärkning. Finfint tillfälle att kombinera ämnena geografi och biologi i praktiska studier.

Så summa summarum – jag känner mig inte fullt så orolig över föryngringen utan den sker likväl men det är ju alltid öppet för goda förslag och idéer från alla håll.
E-post till: Thomas Svanberg  Skicka E-post till Thomas Svanberg
Ulrik Alm: 18/9-18 11:14
Tack Peter för dina omsorger! Känns genuina - och visst vill vi gärna förmedla vidare ett så fantastiskt intresse som man kan odla livet ut och i så många former. Jag lutar lite åt Thomas tankar. I mitt arbete inom Studiefrämjandet möter jag ofta föreningsfolk. Många föreningar har varit uträknade länge, men sprattlar på, många i högönsklig välmåga. När vi analyserar läget går vårt resonemang så här;
Många dyker upp som (aktiva) medlemmar i 45-50 årsåldern när karriären/livet "blev som det blev" - man söker då ett annat innehåll och inte sällan kan föreningslivet svara till delar kring detta.
Under tidigare, mer aktiva, år drar man sig för ett engagemang utanför arbete och familj. - Ökat tempo, ökade krav i tillvaron..? Säkert mångfacetterade förklaringar.
Jag delat Thomas "Summa summarum" - men ser naturligtvis gärna fler yngre. Här finns också en annan aspekt som jag ofta diskuterar med föreningsfolk; många (alltför många?) uppfattar sig som "kunder" i en förening, mer än som medlemmar. Som medlem - kanske speciellt som förtroendevald - innebär det också att göra en massa kringarbete som inte har just med intresset att göra. - Så TACK alla som gjorde att jag fick både kaffe, bulle, korv och annat gott. Dessutom sittplats!
Där kan jag tycka synd om unga som inte tidigt engagerar sig - så mycket personlig utveckling man missar. Mer värt än många personaldagar!!
Peter Bjurenstål: 19/9-18 16:09
Tack för svaren angående min betraktelse om kofdagen. Det är tänkvärda ord om även lite förnöjsamt och tillbakalutat. Allt ordnar sig säkert. jag tycker det är synd att det är så lite ungdomar i föreningen och har ingen insyn i hur det ser ut ifältbiologerna. Förhoppningsvis finns en rekryteringsbas här. Själv har jag varit i mina barnbarns klasser och visat bilder och pratat lite allmänt om fåglar och fågelflyttning vid flera tillfällen. Mycket uppskattat har det varit. Har gjort detta helt på eget bevåg och utan assistans från någon förening.
Efter ha läst ovanstående inlägg så inser jag att min oro är obefogad och det känns ju tryggt att veta.
E-post till: Peter Bjurenstål  Skicka E-post till Peter Bjurenstål
Ulrik Alm: 19/9-18 21:49
Härligt att läsa om dina insatser Peter! Efterföljansvärt. Och vi ska inte slå oss till ro med någon sorts "det ordnar sig alltid" attityd. Tiden, förutsättningar och värderingar kan ändras överraskande snabbt

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin