kof-forum

Häckfågelinventering 27/2-19 07:12
Upprop.

Det finns flera högintressanta områden inom Helsingborg, som inte inventerats på länge. Bl.a. Bruces skog - Örby ängar - Pålsjö skog och Rååns dalgång.
Som ett led i att försöka kartlägga häckfågelförekomsten inom dessa områden (eller kanske andra?) görs därför detta upprop. Känner du dig manad att bidra till att öka kunskapen om vilka fågelarter som häckar i Helsingborg, så kontakta:
Gustaf Persson tel: 0734 070553 e-post: gustafpersson100@live.se
Skrivet av: Gustaf Persson  Skicka E-post till Gustaf Persson

Mats Peterz: 27/2-19 17:14
Hej Gustaf! Ett bra förslag att inventera och kartlägga vilka fågelarter och hur många par som häckar dessa områden idag. Kan bli mycket intressant att jämföra med tidigare inventeringar.
E-post till: Mats Peterz  Skicka E-post till Mats Peterz
Christer Strid: 27/2-19 18:45
Trevligt Gustaf!
Det ska bli spännande och se va ditt upprop resulterar i framöver.
E-post till: Christer Strid  Skicka E-post till Christer Strid
Karl G Nilsson: 27/2-19 18:47
Som inventeringsnörd och intresserad av den ornitologiska historien i NV-Skåne är det två områden som jag gärna skulle vilja se nya inventeringar av, Hallands Väderö och Pålsjöskog. Carin Ekelundh och Torsten Malmberg var väldigt tidigt ute med mer kompletta inventeringar, se vårt arkiv. För ett par år sedan var jag själv ute och rekade i Pålsjö skog men andra inventeringar kom emellan.

Tänk att få göra om en inventering efter 80 år. Men blir det Pålsjö skog nästa år får du gärna höra av dig, tyvärr är årets inventeringskvot redan fylld.
Gustaf Persson: 27/2-19 19:42
Det skulle vara mest utslagsgivande att kunna genomföra inventeringar i samtliga ovan nämnda områden under ett och samma år.Vi får väl se om det finns några som känner sig kallade.

Oavsett hur det blir så tack för responsen Mats, Christer o Karl G.
E-post till: Gustaf Persson  Skicka E-post till Gustaf Persson
Johan Stenlund: 1/3-19 16:37
Tummen upp för initiativet med inventeringar i NV-Skåne! För att få gehör och engagemang i detta upprop tror jag det vore bra att få veta bakgrunden. Är detta ett "privat" upprop? Är KOF eller SKOF engagerade? Hur skall det inventeras (dvs tidsåtgång), hur skall det redovisas m.fl frågor?
E-post till: Johan Stenlund  Skicka E-post till Johan Stenlund
Gustaf Persson: 2/3-19 06:53
Hej Johan. Här är bakgrunden till initiativet.

Våren 2017 genomförde jag en häckfågelinventering på Fredriksdal Museer o Trädgårdar, vilken följdes upp våren 2018. Resultaten av dessa inventeringar var så pass givande att jag började fundera över hur det såg ut i andra delar av Helsingborg.
Diskuterade med och rådfrågade Christer Strid, tog även kontakt med Helsingborgs stad samt Länsstyrelsen. De uppgifter jag fick fram var, att det inte gjorts några häckfågelinventeringar i Helsingborg på lång tid.
Därför tyckte jag det var dags - därav detta upprop.

Så delvis ett "privat" upprop, delvis förankrat i KOF.
Gustaf Persson: 2/3-19 07:06
Vad gäller tidsåtgång, metodik och redovisning, kan jag tänka mig något liknande det som gjorts vid inventeringarna på Kullaberg.

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin