kof-forum

Nilgås 26/3-19 16:33
Enligt uppgift från Helsingborgs kommun finns direktiv att Nilgås som uppträder i Sverige skall avlivas då man inte vill att arten etablerar sig i landet. Jägarna i Hasslarps dammar ( se obsboken) som idag den 26/3 försökte eller har avlivat Nilgåsen var utsända från länsstyrelen/Helsingborgs kommun.
Skrivet av: Bengt Andersson

Paul Ork: 26/3-19 17:24
Om nu nilgåsen flugit hit själv, (från Egypten?) så påverkar man ju naturen....då kanske man ska avliva alla andra arter som kommit hit av misstag utan människans inblandning....
Peter Bjurenstål: 27/3-19 08:25
Vad jag förstår är Nlgässen parkrymlingar från parker på kontinenten. I Nederländerna har man haft stora problem med Nilgäss då de konkurrerar ut andra arter genom sitt aggressiva betéende. Därför har man jagat dessa och har kommit tillrätta med problemen. Jag är i princip emot jakt på fåglar över huvud taget men här känns det befogat tråkigt nog. I Norge skjuter man bort alla Fjällgäss med Svenska ringar då de anser att de har spår av Bläsgås i deras DNA. Det kan jag tycka är värre.
E-post till: Peter Bjurenstål  Skicka E-post till Peter Bjurenstål
Paul Ork: 27/3-19 09:51
Svårt det här med invasiva arter. Kanadagåsen är ju en främmande art efter som den kom hit efter 1800. Då borde den ju avlivas precis som nilgåsen. Mandarindand finns inte med på eulistan heller. Amerikansk kopparand är med (någon som sett en sådan?)
Peter Bjurenstål: 27/3-19 12:51
Amerikanska Kopparanden höll på att ta död på den Europeiska Kopparanden. Därför jagades den till den försvann. Kanadagåsen introducerades på 40-50 talet och meningen med det kan man ju ifrågasätta. Mandarinanden är en mer harmlös fågel som inte gör mycket väsen av sig. Rör sig lite i utkanterna av djurparkerna där de finns. Någon skall ju bestämma och det är inte alltid rätt personer som har avgörandet.
E-post till: Peter Bjurenstål  Skicka E-post till Peter Bjurenstål

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin