kof-forum

Ryska kajor i Nordväst 28/2-07 16:08
Under vintern har på Husensjö i Helsingborg två kajor med ovanligt tydlig halsteckning uppehållit sig. Båda ”Husensjö-kajorna” har en ganska stor, vit, avlång fläck vid halsfästet och ett litet smalare, gråvitt band i nacken. Den ena fågeln är aningen mer kontrastrik än den andra. Fåglarna skiljer sig tydligt från övriga kajor i området och för den delen också från alla andra kajor som jag någonsin sett i Nordvästskåne.
Karaktärer liknande detta uppvisas av den i östra Europa/Ryssland häckande rasen C. m. soemmerringii. De kännetecken som anses tala för soemmerringii är främst en skarpt avsatt vit fläck på halssidan med tillhörande vitt eller gråvitt band över bakhalsen. Hjässan ska ha en blåaktig ton medan de grå huvudsidorna och nacken är ungefär som hos vår kaja, eller ljusare. Undersidan varierar men mest iögonfallande är de fåglar som har närmast svartaktig undersida där haklappen går ton i ton med resten av bröstet. Kontrasten mot de vita och ljusa partierna blir slående.
Pga. intermediära individer i gränszonen mellan raserna samt en stor variation bland de kajor som häckar här, anses det dock inte görligt att skilja raserna från varandra. Det råder ingen tvekan om att ”vår” kaja varierar i utseende och att många individer (på en starkt glidande skala) har en tydlig, ljus ”halsfläck” och tendens till halsring. Att utnämna ”Husensjö-kajorna” till soemmerringii är kanske ett steg för långt, men att misstänka ett östligt inslag är nog inte för mycket. I annat fall bör de väl ändå vara i den extrema delen av hur en ”svensk” kaja får se ut.
Nu vore det ingen sensation om ”Husensjö -kajorna” är av rasen soemmerringii: det har länge rapporterats, misstänkts och hävdats att en del av de i södra Sverige och Bornholm (mfl länder) regelbundet övervintrande kajorna är av denna östliga ras. Säker bevisning har saknats, främst i form av konkreta ringmärkningsåterfynd.
Då kan man fråga sig vad det roliga är i att kika efter ”ryska kajor” om raserna med tillhörande intermediärer ändå inte går att särskilja? Tja, först och främst kan man ju bli medveten om den vithalsade kajan vid vinterutfodringen hemmavid kanske inte bara är en ”vanlig” kaja - det kan vara en långväga gäst! Sen kräver det ingen större ansträngning att urskilja tydligt tecknade fåglar bland ”normala” kajor och de kan alltid vara värda att hålla ett öga på – ökar eller minskar de, återkommer de, hur stor variation finns i utseendet, osv.
Självklart finns det fler kajor med dessa karaktärer (eller helst ännu tydligare) i Nordvästskåne. Hur vanliga är de?
Skrivet av: Mats Rellmar  Skicka E-post till Mats Rellmar

Peter Bjurenstål: 28/2-07 23:20
I min tidiga ungdom, det vill säga i början på 70-talet bedrev undertäcknad och Johan Stenlund m.fl sträckbevakning på Skatudden i nordöstra uppland. Under alla höstar och främst i senare delen av oktober var sträcket av kråkfåglar markant,och flera 10 000 tals Kajor och Kråkor kom insträckande från åland. Klara och fina dagar kunde man se Kajflockarna på säkert 10 km håll, emedan Kråkorna kom mera på bred front. Så att vi får påfyllnad från öster råder det nog ingen tvekan om. Rätt var det är kanske det dyker upp en Klippkaja i grannskapet.
E-post till: Peter Bjurenstål  Skicka E-post till Peter Bjurenstål
Thomas Wallin: 28/2-07 23:38
En bild på Mats kajor finns nu i vårt Galleri:

http://www.kof.nu/galleri/arter/kaja.html
Johan Stenlund: 1/3-07 10:29
Säkert finns både kajor och kråkor med spännande ursprung i våra marker. Vid Hittarp sträcker en hel del kråkfågel även om vi inte ägnar dom berättigad uppmärksamhet. För en dryg vecka sedan sträckte ett tiotal kråkor målmedvetet mot NO under en timme vid Hittarp. Angående kajor med ljusa kragar spelar även åldern in. En gamal kaja (över 10 år) i fångenskap jag hörde talas om i Uppsala blev med åren allt mer lik en klippkaja!
Heidi Malmgren: 8/3-07 12:34
När jag körde till jobbet i morse observerade jag i centrala Ljungbyhed en kaja med en tydlig vit "halsring", väldigt lik kajan på Mats bild.
När jag bodde i Ljungbyhed, flyttade till Ängelholm 2005, hade jag ofta misstänkta soemmerringii (enligt Göran Cederwall) runt mitt fågelbord.
Visst är tanken att "våra" vinterkajor eventuellt kommer från Ryssland spännande!!
E-post till: Heidi Malmgren  Skicka E-post till Heidi Malmgren
Berit P. Ladra: 2/7-19 23:43
Den 3 juni i år 2019 mötte jag en kaja med ovanligt utseende på en uteservering i Borgholm. Den hade inget vitt band i nacken som i beskrivningarna jag har läst av rysk kaja, utan den hade ett stort vitt "skjortbröst" med gråa strimmor. I övrigt ljusblå ögon, svart rygg med svag blå irisering, ljusgrått och svart huvud samt mörkgrå undersida. Har tyvärr en gammal telefon utan kamera men hade gott om tid att studera den noga, eftersom den kom och tiggde vid bordet och tog kexsmulor ur min hand. Gammal fågel av den vanliga arten eller en släkting?
E-post till: Berit P. Ladra  Skicka E-post till Berit P. Ladra

« Tillbaka

Skriv ett svar:
(OBS! Inga signaturer, skriv för- och efternamn - annars raderas ditt inlägg)

Ditt namn:

Din e-post (frivilligt):

Ämne:

Verifieringskod:

Upprepa koden:

Ditt meddelande:

Inga smilies i inlägget?

© KOF 2012
Ansvariga för sidan är KOF:s webbgrupp
Senast uppdaterad 2012-02-14 av Thomas Wallin